Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Felles tema

  • Fag og profesjon
    • Lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer spesialsykepleie
    • Spesialsykepleiens kompetanse, egenart og plass i samfunnet
    • Ulike perspektiver på akutt og kritisk sykdom
      • Alder, kultur
      • Helse, stress, mestring
      • Fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter akutt og kritisk sykdom
      • Pasientens og pårørendes opplevelser og behov
  • Klinisk observasjon, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
    • Vurderingsverktøy
    • Smertevurdering og lindring 
    • Smittevern
    • Farmakologi og legemiddelhåndtering
    • Kirurgi og anestesi (anestesiformer, kirurgisk stressrespons, leiring og forebygging av hypotermi)
  • Teknologi og digital kompetanse
    • Dokumentasjonssystemer
    • Relevant medisinsk teknisk utstyr
    • Utstyr til monitorering og organstøttende behandling
  • Organsystemers fysiologi, patofysiologi og behandling med relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
    • Lungefysiologi og patofysiologi, ulike former for respirasjonssvikt
    • Sirkulasjonsfysiologi, sirkulasjonssvikt og hjertesykdommer
    • Nefrologi og nyresvikt
    • Gynekologi og obstetriske komplikasjoner
    • Endokrinologi
    • Syre/base-, væske- og elektrolyttforstyrrelser
    • Infeksjonssykdommer
    • Kirurgi og kirurgiske undersøkelser
    • Anestesiologi
  • Faglig ledelse og samhandling
    • Tverrprofesjonell samhandling og ledelse
    • Ikke-tekniske ferdigheter (ITF)
    • Dokumentasjon og kvalitetssikring
  • Kunnskapsbasert praksis, kvalitetsarbeid og forskning

Fagspesifikke tema

  • Intensivsykepleie - ansvar og kompetanseområder
    • Observasjon og vurdering, stell, mottak og overflytting av intensivpasienter, ivaretakelse av pårørende, postoperativ sykepleie, sedering, søvn, intensivdelir, noninvasiv og invasiv ventilering, dokumentasjon etc.
    • Ulike former for respirasjons- og sirkulasjonsforstyrrelser, alvorlige infeksjoner og multiorgansvikt, gastromedisin, sepsis samt gynekologiske og obstetriske komplikasjoner
    • Smertebehandling
    • Overvekt og fedme
    • Ernæring
    • Forgiftninger og suicidale pasienter

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • kan analysere faglige utfordringer med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har omfattende kjennskap til helsetjenestens organisering og bruk av aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer intensivsykepleierens arbeid
  • har inngående kunnskap om forhold som fremmer og hemmer egen mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie
  • har inngående kunnskap om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan organsvikt, patofysiologiske prosesser og aktuelle sykdomstilstander, kirurgi og skader starter, utvikles og behandles
  • har avansert kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie
  • har inngående kunnskap om kirurgisk stressrespons, smertelindring, leiring, postoperative komplikasjoner og ettervirkning av ulike anestesiformer
  • har inngående kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering, antibiotikabruk og resistensutvikling som er relevant for utøvelse av intensivsykepleie
  • har inngående kunnskap om smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak
  • har avansert kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders-, språklig- og flerkulturelt perspektiv og kan gi tilpasset informasjon til pasient og pårørende
  • har inngående kunnskap om fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold
  • har inngående kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter som situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid i tillegg til kommunikasjonsverktøy, samt forhold som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
  • har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og systematisk kvalitetsarbeid innen intensivsykepleie for å forbedre helsetjenesten og som forutsetning for vellykkede endringsprosesser
  • har kunnskap om lover, forskrifter og indikasjoner for medisinsk utstyr og digitale verktøy som brukes til overvåking, behandling og oppfølging av intensivpasienter

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og bruke mestringsstrategier effektivt i en krevende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet, arbeidsglede og forebygge utbrenthet
  • kan bruke ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i beskrivelse av intensivsykepleie
  • kan identifisere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte, komplekse pasientsituasjoner som grunnlag for å gi faglig forsvarlig intensivsykepleie
  • kan gjennomføre kritiske vurderinger og anvende kunnskap om opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom i kommunikasjon med pasient og pårørende for å fremme mestring og læring
  • kan bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i intensivavdelinger
  • kan vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen
  • har et reflektert forhold til muligheter og begrensninger som digitale verktøy og medisinsk-teknisk utstyr gir
  • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere, formulere og anvende kunnskap til bruk i kvalitetsarbeid og forskning

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere faglige problemstillinger og kommunisere og fremme intensivsykepleierens funksjon og ansvar i profesjonelle sammenhenger
  • kan anvende og formidle kunnskaper og ferdigheter, reflektere kritisk, søke, vurdere og anvende ny kunnskap for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i et miljø med høye krav til kvalitet og omstilling
  • kan bruke spesialiserte kunnskaper og ferdigheter for å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre delvis eller helt kompenserende intensivbehandling og omsorg
  • kan selvstendig dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasienten
  • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
  • kan selvstendig dokumentere og kvalitetssikre informasjon om intensivpasienten og anvende kunnskaper og ferdigheter for å samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av intensivpasienten
  • kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger som er relevante for intensivsykepleie

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning for å gå opp til eksamen. Obligatorisk undervisning er definert som: 

  • Temadager
  • Simulering i forbindelse med teoriemnet
  • Utarbeidelse av studiespørsmål
  • Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer

Se nærmere informasjon i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium.

Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 540 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen er todelt:

  • Seks timers individuell skoleeksamen (vektes 60 % av endelig karakter).
  • Individuell hjemmeeksamen over fem dager (vektes 40 % av endelig karakter).

Begge deleksamener må være bestått for at eksamen skal være bestått. Det gis felles gradert karakter. Se nærmere informasjon i Canvas

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 11:05:28