SY-446 Intensivmedisin og intensivsykepleie 1
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Ellen Margareth Benestad Moi
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Felles tema
- Fag og profesjon
- Lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer spesialsykepleie
- Spesialsykepleiens kompetanse, egenart og plass i samfunnet
- Ulike perspektiver på akutt og kritisk sykdom
- Alder, kultur
- Helse, stress, mestring
- Fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter akutt og kritisk sykdom
- Pasientens og pårørendes opplevelser og behov
- Klinisk observasjon, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
- Vurderingsverktøy
- Smertevurdering og lindring
- Smittevern
- Farmakologi og legemiddelhåndtering
- Kirurgi og anestesi (anestesiformer, kirurgisk stressrespons, leiring og forebygging av hypotermi)
- Teknologi og digital kompetanse
- Dokumentasjonssystemer
- Relevant medisinsk teknisk utstyr
- Utstyr til monitorering og organstøttende behandling
- Organsystemers fysiologi, patofysiologi og behandling med relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
- Lungefysiologi og patofysiologi, ulike former for respirasjonssvikt
- Sirkulasjonsfysiologi, sirkulasjonssvikt og hjertesykdommer
- Nefrologi og nyresvikt
- Gynekologi og obstetriske komplikasjoner
- Endokrinologi
- Syre/base-, væske- og elektrolyttforstyrrelser
- Infeksjonssykdommer
- Kirurgi og kirurgiske undersøkelser
- Anestesiologi
- Faglig ledelse og samhandling
- Tverrprofesjonell samhandling og ledelse
- Ikke-tekniske ferdigheter (ITF)
- Dokumentasjon og kvalitetssikring
- Kunnskapsbasert praksis, kvalitetsarbeid og forskning
Fagspesifikke tema
- Intensivsykepleie - ansvar og kompetanseområder
- Observasjon og vurdering, stell, mottak og overflytting av intensivpasienter, ivaretakelse av pårørende, postoperativ sykepleie, sedering, søvn, intensivdelir, noninvasiv og invasiv ventilering, dokumentasjon etc.
- Ulike former for respirasjons- og sirkulasjonsforstyrrelser, alvorlige infeksjoner og multiorgansvikt, gastromedisin, sepsis samt gynekologiske og obstetriske komplikasjoner
- Smertebehandling
- Overvekt og fedme
- Ernæring
- Forgiftninger og suicidale pasienter
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- kan analysere faglige utfordringer med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har omfattende kjennskap til helsetjenestens organisering og bruk av aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer intensivsykepleierens arbeid
- har inngående kunnskap om forhold som fremmer og hemmer egen mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie
- har inngående kunnskap om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan organsvikt, patofysiologiske prosesser og aktuelle sykdomstilstander, kirurgi og skader starter, utvikles og behandles
- har avansert kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie
- har inngående kunnskap om kirurgisk stressrespons, smertelindring, leiring, postoperative komplikasjoner og ettervirkning av ulike anestesiformer
- har inngående kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering, antibiotikabruk og resistensutvikling som er relevant for utøvelse av intensivsykepleie
- har inngående kunnskap om smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak
- har avansert kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders-, språklig- og flerkulturelt perspektiv og kan gi tilpasset informasjon til pasient og pårørende
- har inngående kunnskap om fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold
- har inngående kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter som situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid i tillegg til kommunikasjonsverktøy, samt forhold som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
- har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og systematisk kvalitetsarbeid innen intensivsykepleie for å forbedre helsetjenesten og som forutsetning for vellykkede endringsprosesser
- har kunnskap om lover, forskrifter og indikasjoner for medisinsk utstyr og digitale verktøy som brukes til overvåking, behandling og oppfølging av intensivpasienter
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og bruke mestringsstrategier effektivt i en krevende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet, arbeidsglede og forebygge utbrenthet
- kan bruke ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i beskrivelse av intensivsykepleie
- kan identifisere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte, komplekse pasientsituasjoner som grunnlag for å gi faglig forsvarlig intensivsykepleie
- kan gjennomføre kritiske vurderinger og anvende kunnskap om opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom i kommunikasjon med pasient og pårørende for å fremme mestring og læring
- kan bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i intensivavdelinger
- kan vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen
- har et reflektert forhold til muligheter og begrensninger som digitale verktøy og medisinsk-teknisk utstyr gir
- kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere, formulere og anvende kunnskap til bruk i kvalitetsarbeid og forskning
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere faglige problemstillinger og kommunisere og fremme intensivsykepleierens funksjon og ansvar i profesjonelle sammenhenger
- kan anvende og formidle kunnskaper og ferdigheter, reflektere kritisk, søke, vurdere og anvende ny kunnskap for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i et miljø med høye krav til kvalitet og omstilling
- kan bruke spesialiserte kunnskaper og ferdigheter for å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre delvis eller helt kompenserende intensivbehandling og omsorg
- kan selvstendig dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasienten
- kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- kan selvstendig dokumentere og kvalitetssikre informasjon om intensivpasienten og anvende kunnskaper og ferdigheter for å samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av intensivpasienten
- kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger som er relevante for intensivsykepleie
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning for å gå opp til eksamen. Obligatorisk undervisning er definert som:
- Temadager
- Simulering i forbindelse med teoriemnet
- Utarbeidelse av studiespørsmål
- Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer
Se nærmere informasjon i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium.
Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 540 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen er todelt:
- Seks timers individuell skoleeksamen (vektes 60 % av endelig karakter).
- Individuell hjemmeeksamen over fem dager (vektes 40 % av endelig karakter).
Begge deleksamener må være bestått for at eksamen skal være bestått. Det gis felles gradert karakter. Se nærmere informasjon i Canvas