SY-445 Pediatri, nyfødtmedisin og barnesykepleie 1
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Gunhild Nordbø Marthinsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Felles tema
- Fag og profesjon
- Lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer spesialsykepleie
- Spesialsykepleiens kompetanse, egenart og plass i samfunnet
- Ulike perspektiver på akutt og kritisk sykdom
- Alder, kultur
- Helse, stress, mestring
- Fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter akutt og kritisk sykdom
- Pasientens og pårørendes opplevelser og behov
- Klinisk observasjon, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
- Vurderingsverktøy
- Smertevurdering og lindring
- Smittevern
- Farmakologi og legemiddelhåndtering
- Kirurgi og anestesi (anestesiformer, kirurgisk stressrespons, leiring og forebygging av hypotermi)
- Teknologi og digital kompetanse
- Dokumentasjonssystemer
- Relevant medisinsk teknisk utstyr
- Utstyr til monitorering og organstøttende behandling
- Organsystemers fysiologi, patofysiologi og behandling med relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
- Lungefysiologi og patofysiologi, ulike former for respirasjonssvikt
- Sirkulasjonsfysiologi, sirkulasjonssvikt og hjertesykdommer
- Nefrologi og nyresvikt
- Gynekologi og obstetriske komplikasjoner
- Endokrinologi
- Syre/base-, væske- og elektrolyttforstyrrelser
- Infeksjonssykdommer
- Kirurgi og kirurgiske undersøkelser
- Anestesiologi
- Faglig ledelse og samhandling
- Tverrprofesjonell samhandling og ledelse
- Ikke-tekniske ferdigheter (ITF)
- Dokumentasjon og kvalitetssikring
- Kunnskapsbasert praksis, kvalitetsarbeid og forskning
Fagspesifikke tema
- Barnesykepleiers funksjons- og ansvarsområder
- Normalutvikling og grunnleggende behov hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom
- Barn og omsorgspersoners generelle og spesielle behov og rettigheter ved sykdom og behandling
- Barn og omsorgspersoners opplevelser og reaksjoner på sykdom og behandling
- Pre- og postoperativ sykepleie til barn
- Patofysiologi, pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og spesiell barnesykepleie ift.
- Ulike sykdommer og tilstander, medfødte og kroniske sykdommer, akutt/og eller kritisk sykdom hos nyfødte, barn og ungdom
- Tilstander og behandling av syke nyfødte og barn som er født for tidlig
- Psykosomatiske sykdommer og lidelser
- Omsorgssvikt
- Barnerehabilitering/habilitering
- Ernæring
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning for å gå opp til eksamen.
Obligatorisk undervisning er definert som:
- Temadager
- Simulering i forbindelse med teoriemnet
- Utarbeidelse av studiespørsmål
- Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer
Se nærmere informasjon på Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium.Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 540 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen er todelt:
- Seks timers individuell skoleeksamen (vektes 60 % av endelig karakter).
- Individuell hjemmeeksamen over fem dager (vektes 40 % av endelig karakter).
Begge deleksamener må være bestått for at eksamen skal være bestått. Det gis felles gradert karakter.
Se nærmere informasjon i Canvas
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
1. juli 2024 11:05:28