Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Felles tema

  • Fag og profesjon
    • Lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer spesialsykepleie
    • Spesialsykepleiens kompetanse, egenart og plass i samfunnet
    • Ulike perspektiver på akutt og kritisk sykdom
      • Alder, kultur
      • Helse, stress, mestring
      • Fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter akutt og kritisk sykdom
      • Pasientens og pårørendes opplevelser og behov
  • Klinisk observasjon, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
    • Vurderingsverktøy
    • Smertevurdering og lindring 
    • Smittevern
    • Farmakologi og legemiddelhåndtering
    • Kirurgi og anestesi (anestesiformer, kirurgisk stressrespons, leiring og forebygging av hypotermi)
  • Teknologi og digital kompetanse
    • Dokumentasjonssystemer
    • Relevant medisinsk teknisk utstyr
    • Utstyr til monitorering og organstøttende behandling
  • Organsystemers fysiologi, patofysiologi og behandling med relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
    • Lungefysiologi og patofysiologi, ulike former for respirasjonssvikt
    • Sirkulasjonsfysiologi, sirkulasjonssvikt og hjertesykdommer
    • Nefrologi og nyresvikt
    • Gynekologi og obstetriske komplikasjoner
    • Endokrinologi
    • Syre/base-, væske- og elektrolyttforstyrrelser
    • Infeksjonssykdommer
    • Kirurgi og kirurgiske undersøkelser
    • Anestesiologi
  • Faglig ledelse og samhandling
    • Tverrprofesjonell samhandling og ledelse
    • Ikke-tekniske ferdigheter (ITF)
    • Dokumentasjon og kvalitetssikring
  • Kunnskapsbasert praksis, kvalitetsarbeid og forskning

Fagspesifikke tema

  • Barnesykepleiers funksjons- og ansvarsområder
  • Normalutvikling og grunnleggende behov hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom
  • Barn og omsorgspersoners generelle og spesielle behov og rettigheter ved sykdom og behandling
  • Barn og omsorgspersoners opplevelser og reaksjoner på sykdom og behandling
  • Pre- og postoperativ sykepleie til barn
  • Patofysiologi, pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og spesiell barnesykepleie ift.
  • Ulike sykdommer og tilstander, medfødte og kroniske sykdommer, akutt/og eller kritisk sykdom hos nyfødte, barn og ungdom
  • Tilstander og behandling av syke nyfødte og barn som er født for tidlig
  • Psykosomatiske sykdommer og lidelser
  • Omsorgssvikt
  • Barnerehabilitering/habilitering
  • Ernæring

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning for å gå opp til eksamen.

Obligatorisk undervisning er definert som: 

  • Temadager
  • Simulering i forbindelse med teoriemnet
  • Utarbeidelse av studiespørsmål
  • Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer

Se nærmere informasjon på Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium.Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 540 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen er todelt:

  • Seks timers individuell skoleeksamen (vektes 60 % av endelig karakter).
  • Individuell hjemmeeksamen over fem dager (vektes 40 % av endelig karakter).

Begge deleksamener må være bestått for at eksamen skal være bestått. Det gis felles gradert karakter.

Se nærmere informasjon i Canvas

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 11:05:28