Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Felles tema

  • Fag og profesjon
    • Lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer spesialsykepleie
    • Spesialsykepleiens kompetanse, egenart og plass i samfunnet
    • Ulike perspektiver på akutt og kritisk sykdom
      • Alder, kultur
      • Helse, stress, mestring
      • Fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter akutt og kritisk sykdom
      • Pasientens og pårørendes opplevelser og behov
  • Klinisk observasjon, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
    • Vurderingsverktøy
    • Smertevurdering og lindring 
    • Smittevern
    • Farmakologi og legemiddelhåndtering
    • Kirurgi og anestesi (anestesiformer, kirurgisk stressrespons, leiring og forebygging av hypotermi)
  • Teknologi og digital kompetanse
    • Dokumentasjonssystemer
    • Relevant medisinsk teknisk utstyr
    • Utstyr til monitorering og organstøttende behandling
  • Organsystemers fysiologi, patofysiologi og behandling med relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
    • Lungefysiologi og patofysiologi, ulike former for respirasjonssvikt
    • Sirkulasjonsfysiologi, sirkulasjonssvikt og hjertesykdommer
    • Nefrologi og nyresvikt
    • Gynekologi og obstetriske komplikasjoner
    • Endokrinologi
    • Syre/base-, væske- og elektrolyttforstyrrelser
    • Infeksjonssykdommer
    • Kirurgi og kirurgiske undersøkelser
    • Anestesiologi
  • Faglig ledelse og samhandling
    • Tverrprofesjonell samhandling og ledelse
    • Ikke-tekniske ferdigheter (ITF)
    • Dokumentasjon og kvalitetssikring
  • Kunnskapsbasert praksis, kvalitetsarbeid og forskning

Fagspesifikke tema

  • Anestesisykepleie, ansvar og kompetanseområder
  • Grunnlagsdokument/Standard for anestesi
  • Pre-anestetisk vurdering
  • Utstyr, frie luftveier
  • Anestesiologi: Anestesiformer og anestesimidler
    • Innledning, vedlikehold, avslutning av generell anestesi
    • Generell anestesi; Iv-midler
    • Total intravenøs anestesi (TIVA/TCI)
    • Inhalasjonsanestesi
    • Regional anestesi
    • Ikke fastende pasient
    • Anestesikomplikasjoner
  • Forebygging av hypotermi
  • Post-operativ overvåkning
  • Anestesisykepleie og anestesi til pasienter innen:
    • Dagkirurgi
    • Spesielle psykiske behov
    • Fedmekirurgi
    • Gastro-kirurgi
    • Endo-/eksokrin kirurgi
    • Urologisk kirurgi
    • Lunge/thorax-kirurgi
    • Kar-kirurgi
    • ØNH, epiglotitt

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om anestesisykepleiens profesjonelle identitetsdannelse, egenart og anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale og internasjonale anestesistandarder
  • har avansert kunnskap om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske, akuttmedisinske prosesser og medisinske sykdomstilstander starter, utvikles og behandles
  • har inngående kunnskap om anestesiologi og anestesisykepleie
  • har spesialisert innsikt i ulike anestesiformer samt farmakologi og legemidler som brukes ved anestesi, avansert smertebehandling og palliasjon
  • har spesialisert kunnskap om vurdering og sikring av pasientens luftveier og ventilasjon
  • har spesialisert innsikt i regionale og sentrale blokader
  • har spesialisert innsikt i intravaskulær og intraossøs tilgang
  • har spesialisert innsikt i vasoaktiv behandling, væskebehandling og transfusjoner
  • har avansert kunnskap om ulike pasientgrupper, fra det premature barnet til den komplekse pasienten med sammensatte lidelser
  • har inngående kunnskap om mikrobiologi, infeksjonssykdommer, antibiotikabehandling, resistensutvikling samt smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak
  • har inngående kunnskap om å forebygge komplikasjoner og lindre smerter og ubehag knyttet til anestesi
  • har inngående kunnskap om kirurgiske metoder og leiring av pasient under anestesi
  • har avansert kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter
  • har inngående innsikt i dokumentasjon av anestesiforløp og anestesisykepleie
  • har inngående kunnskap om kommunikasjon, opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter og pårørende, samt forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i egen utøvelse av anestesisykepleie
  • har inngående kunnskap om helsekompetanse, hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse, pasientmedvirkning og pasienterfaringer innen anestesisykepleie
  • har avansert kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere anestesisykepleierens kompetanseområde og anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
  • kan analysere, vise sammenhenger og integrere naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig anestesisykepleie
  • kan bruke relevante metoder ved preanestetisk vurdering, generell anestesi, regional- og lokal anestesi og sedasjon
  • kan bruke relevante metoder ved systematisk klinisk undersøkelse og selvstendig observere, monitorere og vurdere pasienten
  • kan beskrive relevante teknikker og hjelpemidler for å sikre pasientens luftveier og ventilasjon samt venetilgang
  • kan analysere og selvstendig vurdere pasientens bevissthet og sikre adekvat ventilasjon og sirkulasjon
  • kan bruke relevante metoder for å håndtere effekt og bivirkninger av anestesimedikamenter og relevante tilleggsmedikamenter
  • kan analysere og vurdere pasientens situasjon for å forebygge komplikasjoner, og lindre smerte, ubehag og kvalme
  • kan anvende kunnskap for å forberede, kontrollere og anvende anestesiapparatur, monitorer, relevant medisinsk utstyr og digitale verktøy
  • kan bruke relevante verktøy for å dokumentere anestesiforløp og anestesisykepleien
  • kan anvende relevante kunnskaper og aktuelle retningslinjer for å forebygge infeksjoner og smitte
  • kan bruke relevante metoder for å ivareta pasienters og pårørendes behov i et komplekst høyteknologisk miljø
  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori og ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen anestesisykepleie

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere og kritisk vurdere nasjonale og internasjonale retningslinjers betydning for faget, og sette det inn i en kontekst for anestesisykepleierens rolle i helsetjenesten
  • kan analysere og kritisk vurdere samspillet mellom fagets historiske tradisjoner, samfunnets behov og helsetjenestens utvikling
  • kan anvende tidligere kunnskaper og klinisk erfaring for å tilegne seg avansert kunnskap i anestesiologi, anestesisykepleie, intensivmedisin og medisin/kirurgi
  • kan anvende relevante metoder for å ivareta god pasientbehandling samt tilpasse kommunikasjon og samhandling ut fra pasienters og pårørendes helsekompetanse og språklige bakgrunn
  • kan formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning for å gå opp til eksamen. Obligatorisk undervisning er definert som: 

  • Temadager
  • Simulering i forbindelse med teoriemnet
  • Utarbeidelse av studiespørsmål
  • Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer

Se nærmere informasjon i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium.Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 540 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen er todelt:

  • Seks timers individuell skoleeksamen (vektes 60 % av endelig karakter).
  • Individuell hjemmeeksamen over fem dager (vektes 40 % av endelig karakter).

Begge deleksamener må være bestått for at eksamen skal være bestått. Det gis felles gradert karakter. Se nærmere informasjon i Canvas

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 11:05:28