SY-444 Anestesisykepleie 1
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Marianne Trygg Solberg
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Felles tema
- Fag og profesjon
- Lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer spesialsykepleie
- Spesialsykepleiens kompetanse, egenart og plass i samfunnet
- Ulike perspektiver på akutt og kritisk sykdom
- Alder, kultur
- Helse, stress, mestring
- Fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter akutt og kritisk sykdom
- Pasientens og pårørendes opplevelser og behov
- Klinisk observasjon, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
- Vurderingsverktøy
- Smertevurdering og lindring
- Smittevern
- Farmakologi og legemiddelhåndtering
- Kirurgi og anestesi (anestesiformer, kirurgisk stressrespons, leiring og forebygging av hypotermi)
- Teknologi og digital kompetanse
- Dokumentasjonssystemer
- Relevant medisinsk teknisk utstyr
- Utstyr til monitorering og organstøttende behandling
- Organsystemers fysiologi, patofysiologi og behandling med relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
- Lungefysiologi og patofysiologi, ulike former for respirasjonssvikt
- Sirkulasjonsfysiologi, sirkulasjonssvikt og hjertesykdommer
- Nefrologi og nyresvikt
- Gynekologi og obstetriske komplikasjoner
- Endokrinologi
- Syre/base-, væske- og elektrolyttforstyrrelser
- Infeksjonssykdommer
- Kirurgi og kirurgiske undersøkelser
- Anestesiologi
- Faglig ledelse og samhandling
- Tverrprofesjonell samhandling og ledelse
- Ikke-tekniske ferdigheter (ITF)
- Dokumentasjon og kvalitetssikring
- Kunnskapsbasert praksis, kvalitetsarbeid og forskning
Fagspesifikke tema
- Anestesisykepleie, ansvar og kompetanseområder
- Grunnlagsdokument/Standard for anestesi
- Pre-anestetisk vurdering
- Utstyr, frie luftveier
- Anestesiologi: Anestesiformer og anestesimidler
- Innledning, vedlikehold, avslutning av generell anestesi
- Generell anestesi; Iv-midler
- Total intravenøs anestesi (TIVA/TCI)
- Inhalasjonsanestesi
- Regional anestesi
- Ikke fastende pasient
- Anestesikomplikasjoner
- Forebygging av hypotermi
- Post-operativ overvåkning
- Anestesisykepleie og anestesi til pasienter innen:
- Dagkirurgi
- Spesielle psykiske behov
- Fedmekirurgi
- Gastro-kirurgi
- Endo-/eksokrin kirurgi
- Urologisk kirurgi
- Lunge/thorax-kirurgi
- Kar-kirurgi
- ØNH, epiglotitt
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om anestesisykepleiens profesjonelle identitetsdannelse, egenart og anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale og internasjonale anestesistandarder
- har avansert kunnskap om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske, akuttmedisinske prosesser og medisinske sykdomstilstander starter, utvikles og behandles
- har inngående kunnskap om anestesiologi og anestesisykepleie
- har spesialisert innsikt i ulike anestesiformer samt farmakologi og legemidler som brukes ved anestesi, avansert smertebehandling og palliasjon
- har spesialisert kunnskap om vurdering og sikring av pasientens luftveier og ventilasjon
- har spesialisert innsikt i regionale og sentrale blokader
- har spesialisert innsikt i intravaskulær og intraossøs tilgang
- har spesialisert innsikt i vasoaktiv behandling, væskebehandling og transfusjoner
- har avansert kunnskap om ulike pasientgrupper, fra det premature barnet til den komplekse pasienten med sammensatte lidelser
- har inngående kunnskap om mikrobiologi, infeksjonssykdommer, antibiotikabehandling, resistensutvikling samt smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak
- har inngående kunnskap om å forebygge komplikasjoner og lindre smerter og ubehag knyttet til anestesi
- har inngående kunnskap om kirurgiske metoder og leiring av pasient under anestesi
- har avansert kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter
- har inngående innsikt i dokumentasjon av anestesiforløp og anestesisykepleie
- har inngående kunnskap om kommunikasjon, opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter og pårørende, samt forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i egen utøvelse av anestesisykepleie
- har inngående kunnskap om helsekompetanse, hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse, pasientmedvirkning og pasienterfaringer innen anestesisykepleie
- har avansert kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere anestesisykepleierens kompetanseområde og anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
- kan analysere, vise sammenhenger og integrere naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig anestesisykepleie
- kan bruke relevante metoder ved preanestetisk vurdering, generell anestesi, regional- og lokal anestesi og sedasjon
- kan bruke relevante metoder ved systematisk klinisk undersøkelse og selvstendig observere, monitorere og vurdere pasienten
- kan beskrive relevante teknikker og hjelpemidler for å sikre pasientens luftveier og ventilasjon samt venetilgang
- kan analysere og selvstendig vurdere pasientens bevissthet og sikre adekvat ventilasjon og sirkulasjon
- kan bruke relevante metoder for å håndtere effekt og bivirkninger av anestesimedikamenter og relevante tilleggsmedikamenter
- kan analysere og vurdere pasientens situasjon for å forebygge komplikasjoner, og lindre smerte, ubehag og kvalme
- kan anvende kunnskap for å forberede, kontrollere og anvende anestesiapparatur, monitorer, relevant medisinsk utstyr og digitale verktøy
- kan bruke relevante verktøy for å dokumentere anestesiforløp og anestesisykepleien
- kan anvende relevante kunnskaper og aktuelle retningslinjer for å forebygge infeksjoner og smitte
- kan bruke relevante metoder for å ivareta pasienters og pårørendes behov i et komplekst høyteknologisk miljø
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori og ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen anestesisykepleie
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere og kritisk vurdere nasjonale og internasjonale retningslinjers betydning for faget, og sette det inn i en kontekst for anestesisykepleierens rolle i helsetjenesten
- kan analysere og kritisk vurdere samspillet mellom fagets historiske tradisjoner, samfunnets behov og helsetjenestens utvikling
- kan anvende tidligere kunnskaper og klinisk erfaring for å tilegne seg avansert kunnskap i anestesiologi, anestesisykepleie, intensivmedisin og medisin/kirurgi
- kan anvende relevante metoder for å ivareta god pasientbehandling samt tilpasse kommunikasjon og samhandling ut fra pasienters og pårørendes helsekompetanse og språklige bakgrunn
- kan formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning for å gå opp til eksamen. Obligatorisk undervisning er definert som:
- Temadager
- Simulering i forbindelse med teoriemnet
- Utarbeidelse av studiespørsmål
- Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer
Se nærmere informasjon i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium.Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 540 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen er todelt:
- Seks timers individuell skoleeksamen (vektes 60 % av endelig karakter).
- Individuell hjemmeeksamen over fem dager (vektes 40 % av endelig karakter).
Begge deleksamener må være bestått for at eksamen skal være bestått. Det gis felles gradert karakter. Se nærmere informasjon i Canvas