Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • barns fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale utvikling
  • minoritetshelse
  • barn og unges beskyttelses- og risikofaktorer
  • metoder for kartlegging og vurdering av helse og sykdom
  • familiens funksjon, behov og utfordringer
  • mestring og livskvalitet hos barn og deres familier
  • identifisering, vurdering og oppfølging av familier med avvik
  • omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep og rusmisbruk
  • etikk og etisk analyse
  • samhandling med relevante profesjonsgrupper i utøvelse av helsetjenester til barn, og deres familier

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • kan analysere og vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor små barn og deres familie/omsorgsgivere på ulike nivåer
  • har avansert kunnskap om sped- og småbarns helse og deres fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale utvikling
  • har inngående kunnskap om sped- og småbarns beskyttelses- og risikofaktorer
  • har inngående kunnskap om tilknytning og samspill, familiens funksjon, behov og utfordringer, samt identifisering, vurdering og oppfølging av avvik
  • kan gjøre rede for sentrale teoretiske perspektiver innenfor tilknytning og samspill
  • kan gjøre rede for betydningen av å følge opp barn som pårørende, i forbindelse med kriser, traumer og belastninger
  • kan vurdere betydningen av samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid for små barn og deres familie/omsorgsgivere 

Ferdigheter

  • kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å fremme informerte helsevalg, mestring og livskvalitet hos sped- og småbarnsfamilier
  • kan bruke relevante metoder for å selvstendig kartlegge og vurdere sped- og småbarns helse, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov
  • kan identifisere, forebygge, avdekke og følge opp sped -og småbarns fysiske og psykiske helseplager
  • kan identifisere, forebygge og avverge psykososiale belastninger i barnets miljø, blant annet i forhold til omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep, og rusmisbruk 
  • kan selvstendig veilede om ernæring, ernæringsutfordringer, amming og vekst og henvise videre ved behov
  • kan anvende kunnskap om de vanligste fysiologiske og patofysiologiske prosesser, sykdom og sykdomslære hos nyfødte, sped- og småbarn

Generell kompetanse

  • kan analysere og anvende kunnskapsbasert metode innenfor helsestasjonsarbeidet
  • kan analysere faglige og etiske problemstillinger i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere 
  • kan analysere faglige problemstillinger i samarbeid med helsefaglig personell og andre profesjonsgrupper, for å bidra til forsvarlige helsetjenester til barn og deres familie/omsorgsgivere 
  • kan bidra til kultursensitiv tilnærming til barn og deres familie/omsorgsgivere 
  • kan bidra til å formidle trygghet og tillit i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjente individuelle skriftlige oppgaver.
  • Godkjent gruppeoppgave.

Nærmere informasjon om vilkår for å gå opp til eksamen er publisert i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, nettbasert undervisning, seminarer, simulering og gruppearbeid. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er beregnet til 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Tre dagers individuell hjemmeeksamen som vurderes med gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SY-435 – Barn, unge og deres familier 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:06:46