Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Erfaringsbasert kunnskap, taus kunnskap, kroppslig kunnskap
  • Vitenskap og vitenskapelig kunnskap
  • Menneskesyn
  • Ulike former for kunnskap
  • Ulike vitenskapsteorietiske retninger
  • Positivisme
  • Hermeneutikk og fenomenologi
  • Forholdet teori - empiri
  • Sammenhengen vitenskapsteori - metode

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har kunnskap om hvordan teori og empiri gjensidig påvirker hverandre
  • har inngående kunnskap om de viktigste vitenskapsteoretiske retningene som positivisme, hermeneutikk og fenomenologi
  • har kunnskap om hvordan vitenskapsteoretisk ståsted påvirker forskningsprosessen

Ferdigheter

  • kan analysere faglige problemstillinger knyttet til de vitenskapsteoretiske forskjellene som ligger til grunn for kvalitative og kvantitative metoder
  • kan diskutere og forholde seg kritisk til ulike vitenskapsteoretiske perspektiver
  • kan anvende vitenskapelig argumentasjon i valg av forskningsdesign

Generell kompetanse

  • kan anvende ulike vitenskapsteoretiske retninger i arbeid med faglige problemstillinger
  • kan vise forståelse for sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent presentasjon i gruppe. Se nærmere informasjon i emneheftet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen i emnet gjennomføres som nettbaserte forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Arbeidsomfang i emnet er ca. 135 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over to dager. Oppgaven vurderes med bestått/ikke bestått karakter. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 11:05:24