SY-427 Operasjonssykepleie, kirurgi, patofysiologi og intensivmedisin 2
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Hege Kristin Aslaksen Kaldheim
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Felles tema:
-
Fag og profesjon, faglig ledelse og samhandling
-
Helsetjenestens organisering sett i forhold spesialsykepleie
-
Ledelse og endringsprosesser
-
Koordinering av tverrprofesjonell samhandling mellom nivå og tjenester
-
-
Klinisk observasjon, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
-
Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser
-
Helsepedagogikk
-
Beredskap og krisehåndtering, spesialsykepleierens rolle
-
-
Teknologi og digital kompetanse
-
Digitale verktøy
-
Relevant medisinsk teknisk utstyr
-
Utstyr til monitorering og organstøttende behandling
-
-
Organsystemers fysiologi, patofysiologi og behandling med relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
-
Nevrologi
-
Nevrokirurgi
-
Traumatologi
-
Avansert hjerte- og lungeredning (AHLR) til voksne og barn
-
Organdonasjon
-
-
Kvalitet og pasientsikkerhet
-
Pasientsikkerhetskultur
-
Kvalitetsarbeid
-
Interprofesjonelt teamarbeid
-
Fagspesifikke tema:
-
Operasjonssykepleie og kirurgi - ansvar og kompetanseområder
-
Perioperativ operasjonssykepleie
-
Organisering av kirurgisk virksomhet, kirurgisk behandling og kirurgiske undersøkelsesmetoder og trygg kirurgi
-
Infeksjonsforebyggende arbeid i sykehus og spesialrom
-
-
Faglig ledelse og samhandling
-
Mottak og overflytting av operasjonspasienter i ulike sammenhenger
-
-
Infeksjonsforebygging i sykehus ved kirurgisk behandling og undersøkelse
-
Sterilt utøvende og koordinerende funksjon
-
Steril assistanse og instrumentlære
-
Steril forsyning
-
-
Personsentrert operasjonssykepleie
-
Opprettholde homeostase
-
Forebygging av hypotermi
-
Leiring og forebygging av leiringsskader
-
Samhandling med pårørende
-
Immunologi, tumorlære og preparathåndtering
-
-
Kirurgi og spesialisert operasjonssykepleie
-
Generell kirurgi og operasjonssykepleie
-
Spesialisert operasjonssykepleie og kirurgi
-
Sårbare grupper
-
Barnekirurgi
-
Gastrologiske tilstander
-
Kar- og thoraxkirurgi
-
Nevrokirurgi og kirurgiske undersøkelser/diagnostikk
-
Øyesykdommer og øyeskader som krever kirurgi
-
Traumatologi, brann og krigsskader
-
Øre, nese, hals
-
Kirurgi ved organdonasjon
-
-
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
-
har inngående kunnskap om systematisk kvalitetsarbeid og pasientsikkerhetskultur for slik å kunne forbedre og kontrollere operasjonssykepleien
-
har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen operasjonssykepleie
-
har avansert kunnskap om risikofaktorer ved kirurgisk behandling og undersøkelse perioperativt
-
har avansert kunnskap om ressursbruk, prioriteringer og bærekraft i operasjonsavdelingen, samt inngående kunnskap om samspillet mellom språk, kultur og kommunikasjon
-
har inngående kunnskap om relevant teknologi som brukes til behandling, undersøkelse og overvåkning av operasjonspasienten
-
har inngående kunnskap om kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
-
har inngående kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
Ferdigheter
Studenten:
-
kan analysere risikofaktorer hos operasjonspasienten og aktuelt kirurgisk inngrep og/eller undersøkelse for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
-
kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
-
kan bruke relevante metoder for pasientsikkerhets- og kvalitetsarbeid og analysere og forholde seg kritisk til tjenesteutvikling, nytenkning og innovasjon
-
kan analysere, vurdere og håndtere etiske dilemma relatert til operasjonssykepleie
-
kan anvende kunnskaper og ferdigheter i kommunikasjon ved deltagelse i ulike team i interprofesjonell samhandling og teamsamarbeid
-
har kunnskap om forhold som hemmer og fremmer tverrprofesjonell samhandling
-
kan identifisere, analysere, vurdere og evaluere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring og identifisere og inkludere bærekraft som del av den systematiske vurderingen
-
kan selvstendig administrere og bruke relevant teknologi, herunder medisinsk-teknisk utstyr
-
har et reflektert forhold til og kan anvende digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
-
kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvalitet i pasientforløpet og drift av operasjonsavdelingen
-
kan bruke pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise studenter og kollegaer i faglige og/eller etiske utfordringer
-
kan analysere og drøfte etiske dilemmaer relatert til operasjonssykepleie og kommunisere disse i faglige diskusjoner
-
kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige tema i forhold til planlegging av leiring, forebygging av leiringsskader og forebygging av utilsiktet hypotermi, som del av faglig forsvarlig operasjonssykepleie
Generell kompetanse
Studenten:
-
kan kritisk analysere og vurdere den komplekse organiseringen av tverrfaglige helsetjenester og bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i sykehus, samt bidra til tjenesteforbedring, god pasientsikkerhetskultur og et godt arbeidsmiljø
-
kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ivareta pasientsikkerheten i risikofylte overganger i det perioperative forløpet
-
kan anvende kunnskaper og ferdigheter i bruk og utvikling av teknologi innen operasjonssykepleie
-
kan anvende tidligere klinisk erfaring i å tilegne seg avansert kunnskap om operasjonssykepleie, vurdere og analysere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
-
kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å håndtere akutte situasjoner på en sikker og trygg måte i samarbeid med andre profesjoner
-
kan innhente og tilpasse spesialisert kunnskap fra relevante områder
-
kan anvende, formidle og dokumentere informasjon om operasjonspasienten i teamsamarbeid
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves minst 80 % fremmøte til obligatorisk undervisning.
Obligatorisk undervisning er definert som:
-
Temadager
-
Simulering i forbindelse med teoriemnet
-
Utarbeidelse av studiespørsmål
-
Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer
Se nærmere informasjon i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og mappeoppgaver (individuelle og gruppeoppgaver), simulering og selvstudium.
Emnet har et arbeidsomfang på 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Fem timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.