Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Felles tema:

  • Fag og profesjon, faglig ledelse og samhandling

    • Helsetjenestens organisering sett i forhold spesialsykepleie

    • Ledelse og endringsprosesser

    • Koordinering av tverrprofesjonell samhandling mellom nivå og tjenester

  • Klinisk observasjon, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse

    • Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser

    • Helsepedagogikk

    • Beredskap og krisehåndtering, spesialsykepleierens rolle

  • Teknologi og digital kompetanse

    • Digitale verktøy

    • Relevant medisinsk teknisk utstyr

    • Utstyr til monitorering og organstøttende behandling

  • Organsystemers fysiologi, patofysiologi og behandling med relevans for akutt og/eller kritisk sykdom

    • Nevrologi

    • Nevrokirurgi

    • Traumatologi

    • Avansert hjerte- og lungeredning (AHLR) til voksne og barn

    • Organdonasjon

  • Kvalitet og pasientsikkerhet

    • Pasientsikkerhetskultur

    • Kvalitetsarbeid

    • Interprofesjonelt teamarbeid

Fagspesifikke tema:

  • Operasjonssykepleie og kirurgi - ansvar og kompetanseområder

  • Perioperativ operasjonssykepleie

    • Organisering av kirurgisk virksomhet, kirurgisk behandling og kirurgiske undersøkelsesmetoder og trygg kirurgi

    • Infeksjonsforebyggende arbeid i sykehus og spesialrom

  • Faglig ledelse og samhandling

    • Mottak og overflytting av operasjonspasienter i ulike sammenhenger

  • Infeksjonsforebygging i sykehus ved kirurgisk behandling og undersøkelse

    • Sterilt utøvende og koordinerende funksjon

    • Steril assistanse og instrumentlære

    • Steril forsyning

  • Personsentrert operasjonssykepleie

    • Opprettholde homeostase

    • Forebygging av hypotermi

    • Leiring og forebygging av leiringsskader

    • Samhandling med pårørende

    • Immunologi, tumorlære og preparathåndtering

  • Kirurgi og spesialisert operasjonssykepleie

    • Generell kirurgi og operasjonssykepleie

    • Spesialisert operasjonssykepleie og kirurgi

      • Sårbare grupper

      • Barnekirurgi

      • Gastrologiske tilstander

      • Kar- og thoraxkirurgi

      • Nevrokirurgi og kirurgiske undersøkelser/diagnostikk

      • Øyesykdommer og øyeskader som krever kirurgi

      • Traumatologi, brann og krigsskader

      • Øre, nese, hals

      • Kirurgi ved organdonasjon

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om systematisk kvalitetsarbeid og pasientsikkerhetskultur for slik å kunne forbedre og kontrollere operasjonssykepleien

  • har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen operasjonssykepleie

  • har avansert kunnskap om risikofaktorer ved kirurgisk behandling og undersøkelse perioperativt

  • har avansert kunnskap om ressursbruk, prioriteringer og bærekraft i operasjonsavdelingen, samt inngående kunnskap om samspillet mellom språk, kultur og kommunikasjon

  • har inngående kunnskap om relevant teknologi som brukes til behandling, undersøkelse og overvåkning av operasjonspasienten

  • har inngående kunnskap om kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling

  • har inngående kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere risikofaktorer hos operasjonspasienten og aktuelt kirurgisk inngrep og/eller undersøkelse for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser og bidra til systematisk læring

  • kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring

  • kan bruke relevante metoder for pasientsikkerhets- og kvalitetsarbeid og analysere og forholde seg kritisk til tjenesteutvikling, nytenkning og innovasjon

  • kan analysere, vurdere og håndtere etiske dilemma relatert til operasjonssykepleie

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter i kommunikasjon ved deltagelse i ulike team i interprofesjonell samhandling og teamsamarbeid

  • har kunnskap om forhold som hemmer og fremmer tverrprofesjonell samhandling

  • kan identifisere, analysere, vurdere og evaluere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring og identifisere og inkludere bærekraft som del av den systematiske vurderingen

  • kan selvstendig administrere og bruke relevant teknologi, herunder medisinsk-teknisk utstyr

  • har et reflektert forhold til og kan anvende digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå

  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvalitet i pasientforløpet og drift av operasjonsavdelingen

  • kan bruke pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise studenter og kollegaer i faglige og/eller etiske utfordringer

  • kan analysere og drøfte etiske dilemmaer relatert til operasjonssykepleie og kommunisere disse i faglige diskusjoner

  • kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige tema i forhold til planlegging av leiring, forebygging av leiringsskader og forebygging av utilsiktet hypotermi, som del av faglig forsvarlig operasjonssykepleie

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan kritisk analysere og vurdere den komplekse organiseringen av tverrfaglige helsetjenester og bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i sykehus, samt bidra til tjenesteforbedring, god pasientsikkerhetskultur og et godt arbeidsmiljø

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ivareta pasientsikkerheten i risikofylte overganger i det perioperative forløpet

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter i bruk og utvikling av teknologi innen operasjonssykepleie

  • kan anvende tidligere klinisk erfaring i å tilegne seg avansert kunnskap om operasjonssykepleie, vurdere og analysere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å håndtere akutte situasjoner på en sikker og trygg måte i samarbeid med andre profesjoner

  • kan innhente og tilpasse spesialisert kunnskap fra relevante områder

  • kan anvende, formidle og dokumentere informasjon om operasjonspasienten i teamsamarbeid

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % fremmøte til obligatorisk undervisning.

Obligatorisk undervisning er definert som: 

  • Temadager

  • Simulering i forbindelse med teoriemnet

  • Utarbeidelse av studiespørsmål

  • Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer

Se nærmere informasjon i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og mappeoppgaver (individuelle og gruppeoppgaver), simulering og selvstudium.

Emnet har et arbeidsomfang på 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Fem timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 11:05:23