SY-423 Pediatri, nyfødtmedisin og barnesykepleie 1
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Gunhild Nordbø Marthinsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Felles tema
-
Opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom i et alders og kulturelt perspektiv
-
Kulturell forståelse
-
Helse, stress og mestring
-
Kommunikasjon med pasient og pårørende
-
Pårørendes opplevelser og behov
-
Den perioperative pasienten
-
Familiesentrert omsorg
-
Prinsipper for kunnskapsbasert praksis
-
Smittevern, hygiene og mikrobiologi
-
Farmakologi, farmakokinetikk og -dynamikk
-
Anestesi (barn, voksne, eldre)
-
Patofysiologi og intensivmedisin:
-
Lungefysiologi og patofysiologi, ulike former for respirasjonssvikt
-
Akutte respirasjonsproblemer hos barn
-
Sirkulasjonsfysiologi, sirkulasjonssvikt og hjertesykdommer
-
Nefrologi og nyresvikt
-
Gynekologi og obstetriske komplikasjoner
-
Metabolismer og endokrinologi
-
Syre/base-, væske- og elektrolyttforstyrrelser
-
Smertefysiologi og smertebehandling, kvalmefysiologi og -behandling
-
Kirurgi
-
Brudd og bruddbehandling hos barn
-
Gynekologi og obstetrikk
Fagspesifikke tema
-
Barnesykepleie; ansvar og kompetanseområder
-
Generell barnesykepleie
-
Det friske barnet, normalutvikling, lek, grunnleggende behov ved ulike alderstrinn, familien og barnet som helhet (FCC), observasjoner, stell, NIDCAP, kenguruomsorg, mottak og overflytting, oppfølging, pre- og postoperativ sykepleie, sedering, søvn, dokumentasjon, ungdom, barn på sykehus, pårørende etc.
-
Patofysiologi, pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og spesiell barnesykepleie ift.
-
Sirkulasjonsfysiologi, sirkulasjonsproblemer og hjertesykdommer
-
Lungefysiologi og patofysiologi, ulike former for respirasjonssvikt
-
Non- invasiv ventilering (NIV), respiratorbehandling og -strategier
-
Nefrologi og urologi
-
Metabolismer
-
Smertefysiologi og smertebehandling
-
Syre/base-forstyrrelser
-
Væske- og elektrolyttforstyrrelser
-
Infeksjonssykdommer
-
Allergi
-
Vanlige tilstander og behandling av syke nyfødte og barn som er født for tidlig
Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har avansert kunnskap om opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom
-
har avansert kunnskap om kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende
-
har avanserte kunnskaper om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og medisinske sykdomstilstander starter, utvikles og behandles
-
har avanserte kunnskaper om smittevern, hygiene, mikrobiologi, anestesi, farmakologi, patofysiologi, pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og kirurgi innen aktuelle temaer
-
har avansert kunnskap om barnesykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere
-
har avansert kunnskap om familiesentrert sykepleie
Ferdigheter
-
kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig barnesykepleie
-
kan bruke aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse, kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis
Generell kompetanse
-
kan anvende tidligere klinisk erfaring i å tilegne seg avansert kunnskap i pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og barnesykepleie
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning for å gå opp til eksamen. Obligatorisk undervisning er definert som:
-
Temadager
-
Simulering i forbindelse med teoriemnet
-
Utarbeidelse av studiespørsmål
-
Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium. Emnet har et arbeidsomfang på 405 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen er todelt:
-
5 timers individuell skoleeksamen (teller 60 %)
-
Hjemmeeksamen over 5 dager - skriftlig individuell oppgave på ca. 3000 ord med tilbud om gruppeveiledning (teller 40 %)
Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.