Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Felles tema

  • Opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og kulturelt perspektiv

  • Kulturell forståelse

  • Helse, stress og mestring

  • Kommunikasjon med pasient og pårørende

  • Pårørendes opplevelser og behov

  • Den perioperative pasienten

  • Familiesentrert omsorg

  • Prinsipper for kunnskapsbasert praksis

  • Smittevern, hygiene og mikrobiologi

  • Farmakologi, farmakokinetikk og -dynamikk

  • Anestesi (barn, voksne, eldre)

  • Patofysiologi og intensivmedisin:

  • Lungefysiologi og patofysiologi, ulike former for respirasjonssvikt

  • Akutte respirasjonsproblemer hos barn

  • Sirkulasjonsfysiologi, sirkulasjonssvikt og hjertesykdommer

  • Nefrologi og nyresvikt

  • Gynekologi og obstetriske komplikasjoner

  • Metabolismer og endokrinologi

  • Syre/base-, væske- og elektrolyttforstyrrelser

  • Smertefysiologi og smertebehandling, kvalmefysiologi og -behandling

Fagspesifikke tema

  • Intensivsykepleie; ansvar og kompetanseområder

  • Generell intensivsykepleie

  • Observasjon og vurdering, stell, mottak og overflytting av intensivpasienter, pårørende, postoperativ sykepleie, sedering, søvn, intensivdelir, dokumentasjon etc.

  • Spesiell intensivsykepleie ved

  • Ulike former for respirasjonssvikt (barn og voksne)

    • Noninvasiv ventilering (NIV), respiratorbehandling og -strategier

  • Sirkulasjonsforstyrrelser

    • Hjertesykdommer

    • Sjokk, væske- og elektrolyttforstyrrelser

  • Akutt nyreskade

  • Obstetriske komplikasjoner

  • Metabolske og endokrinologiske forstyrrelser

  • Smerte- og kvalmebehandling

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskaper

  • har avanserte kunnskaper om intensivsykepleierens funksjon-, ansvar- og kompetanseområder

  • har avanserte kunnskaper om opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom

  • har avanserte kunnskaper om kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende

  • har avanserte kunnskaper om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og medisinske sykdomstilstander starter, utvikles og behandles

  • har avanserte kunnskaper om smittevern, hygiene, mikrobiologi, anestesi, farmakologi, patofysiologi, intensivmedisin og kirurgi innen aktuelle temaer

  • har avanserte kunnskaper om intensivsykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere

  • har avanserte kunnskaper om trinnene i kunnskapsbasert praksis, hva kunnskapsbasert praksis innebærer og hvordan de kan anvende kunnskapen innen intensivsykepleie

Ferdigheter

  • kan observere, kritisk vurdere/analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig intensivsykepleie

  • kan gjennomføre kritiske vurderinger og anvende kunnskaper om opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom i kommunikasjon med pasient, pårørende og helsepersonell

  • kan analysere og anvende aktuell forskning innenfor intensivsykepleie og intensivmedisin

  • kan kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av kunnskapsbasert praksis

Generell kompetanse

  • kan anvende tidligere kunnskaper og klinisk erfaring for å tilegne seg avansert kunnskap i intensivsykepleie og intensivmedisin

  • kan anvende nye kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver i intensivsykepleie og intensivmedisin

  • kan kommunisere faglige problemstillinger innen intensivsykepleie og intensivmedisin, analysere og konkludere, både med spesialister og til allmennheten

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning.

Obligatorisk undervisning er definert som: 

  • Temadager

  • Simulering i forbindelse med teoriemnet

  • Utarbeidelse av studiespørsmål

  • Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium. Emnet har et arbeidsomfang på 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen er todelt:

  • 5 timers individuell skoleeksamen (teller 60 %)

  • Hjemmeeksamen over 5 dager - skriftlig individuell oppgave på ca. 3000 ord med tilbud om gruppeveiledning (teller 40 %)

Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 11:05:22