SY-422 Intensivmedisin og intensivsykepleie 1
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Ellen Margareth Benestad Moi
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Felles tema
-
Opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og kulturelt perspektiv
-
Kulturell forståelse
-
Helse, stress og mestring
-
Kommunikasjon med pasient og pårørende
-
Pårørendes opplevelser og behov
-
Den perioperative pasienten
-
Familiesentrert omsorg
-
Prinsipper for kunnskapsbasert praksis
-
Smittevern, hygiene og mikrobiologi
-
Farmakologi, farmakokinetikk og -dynamikk
-
Anestesi (barn, voksne, eldre)
-
Patofysiologi og intensivmedisin:
-
Lungefysiologi og patofysiologi, ulike former for respirasjonssvikt
-
Akutte respirasjonsproblemer hos barn
-
Sirkulasjonsfysiologi, sirkulasjonssvikt og hjertesykdommer
-
Nefrologi og nyresvikt
-
Gynekologi og obstetriske komplikasjoner
-
Metabolismer og endokrinologi
-
Syre/base-, væske- og elektrolyttforstyrrelser
-
Smertefysiologi og smertebehandling, kvalmefysiologi og -behandling
Fagspesifikke tema
-
Intensivsykepleie; ansvar og kompetanseområder
-
Generell intensivsykepleie
-
Observasjon og vurdering, stell, mottak og overflytting av intensivpasienter, pårørende, postoperativ sykepleie, sedering, søvn, intensivdelir, dokumentasjon etc.
-
Spesiell intensivsykepleie ved
-
Ulike former for respirasjonssvikt (barn og voksne)
-
Noninvasiv ventilering (NIV), respiratorbehandling og -strategier
-
-
Sirkulasjonsforstyrrelser
-
Hjertesykdommer
-
Sjokk, væske- og elektrolyttforstyrrelser
-
-
Akutt nyreskade
-
Obstetriske komplikasjoner
-
Metabolske og endokrinologiske forstyrrelser
-
Smerte- og kvalmebehandling
Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskaper
-
har avanserte kunnskaper om intensivsykepleierens funksjon-, ansvar- og kompetanseområder
-
har avanserte kunnskaper om opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom
-
har avanserte kunnskaper om kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende
-
har avanserte kunnskaper om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og medisinske sykdomstilstander starter, utvikles og behandles
-
har avanserte kunnskaper om smittevern, hygiene, mikrobiologi, anestesi, farmakologi, patofysiologi, intensivmedisin og kirurgi innen aktuelle temaer
-
har avanserte kunnskaper om intensivsykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere
-
har avanserte kunnskaper om trinnene i kunnskapsbasert praksis, hva kunnskapsbasert praksis innebærer og hvordan de kan anvende kunnskapen innen intensivsykepleie
Ferdigheter
-
kan observere, kritisk vurdere/analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig intensivsykepleie
-
kan gjennomføre kritiske vurderinger og anvende kunnskaper om opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom i kommunikasjon med pasient, pårørende og helsepersonell
-
kan analysere og anvende aktuell forskning innenfor intensivsykepleie og intensivmedisin
-
kan kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
-
kan anvende tidligere kunnskaper og klinisk erfaring for å tilegne seg avansert kunnskap i intensivsykepleie og intensivmedisin
-
kan anvende nye kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver i intensivsykepleie og intensivmedisin
-
kan kommunisere faglige problemstillinger innen intensivsykepleie og intensivmedisin, analysere og konkludere, både med spesialister og til allmennheten
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning.
Obligatorisk undervisning er definert som:
-
Temadager
-
Simulering i forbindelse med teoriemnet
-
Utarbeidelse av studiespørsmål
-
Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium. Emnet har et arbeidsomfang på 405 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen er todelt:
-
5 timers individuell skoleeksamen (teller 60 %)
-
Hjemmeeksamen over 5 dager - skriftlig individuell oppgave på ca. 3000 ord med tilbud om gruppeveiledning (teller 40 %)
Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.