SV-928 Veilednings- og inkluderingskompetanse
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- May Helen Uppstad Austad
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Innhold
Emnet utfordrer studentene til å reflektere over og kritisk vurdere ulike veilednings- og inkluderingsmetoder på bakgrunn av forskning, teoretiske perspektiver og egne erfaringer. Gjennom emnet skal studentene få avansert kunnskap om inkluderingskompetanse og betydningen det kan ha for inkludering i skole, arbeid og samfunn. Emnet tar også for seg Supported Employment /Supported Education som bygger på prinsipper om raskt i jobb og bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel i arbeidsinkludering. Metodikken og systematikken i Supported Employment/ Education utgjør kjernen i inkluderingskompetanse.
Det bygges opp under studentens evne til kritisk og etisk refleksjon over egen rolle som profesjonsutøver/leder i møte med mennesker med ulike støttebehov. Emnet skal videre gi deg avansert kunnskap og ferdigheter til å ta i bruk, men også kritisk vurdere, inkluderende metodikker.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten:
• ha avansert kunnskap om ulike veiledningstradisjoner og -prinsipper i det norske utdanningssystemet og arbeidsmarkedet, og hva det kan bety for veiledning og inkludering av personer med sammensatte bistandsbehov
• ha innsikt i teoretiske perspektiver på inkludering i skole- og arbeidsliv, og hvordan inkluderingskompetanse kan bidra til å øke mulighetene for inkludering av personer med støttebehov i utdanning og arbeid
• ha inngående kunnskap om Supported Employment /Supported Education og bruk av ordinær skole og ordinært arbeidsliv som mål og virkemiddel
• kunne kritisk vurdere, reflektere og drøfte faglige og etiske problemstillinger knyttet til arbeidsinkludering på individ, gruppe og samfunnsnivå
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav (individuell) må være godkjent for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt som 3 samlinger med forelesninger og fellesarbeider. Arbeid mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.
Studentevaluering
Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering i tråd med kvalitetssikringssystemet kapittel 4.1., dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.
Tilbys som enkeltemne
Tilbys som videreutdanning
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). I tillegg kreves minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.
For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uia
Eksamen
En ukes hjemmeeksamen, individuell eller i gruppe (1-3 personer). Ved gruppeinnlevering vurderes besvarelsen samlet. Gradert karakter.
Annen informasjon
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for samfunnsvitenskap
Kontaktinformasjon: sv-evu@uia.no
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG947 – Karriereveiledning | 10 |
SV-923 – Supported Employment, arbeid og inkludering | 5 |
SV-924 – Veiledning og inkludering | 5 |