Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.

Innhold

Emnet utfordrer studentene til å reflektere over og kritisk vurdere ulike veilednings- og inkluderingsmetoder på bakgrunn av forskning, teoretiske perspektiver og egne erfaringer. Gjennom emnet skal studentene få avansert kunnskap om inkluderingskompetanse og betydningen det kan ha for inkludering i skole, arbeid og samfunn. Emnet tar også for seg Supported Employment /Supported Education som bygger på prinsipper om raskt i jobb og bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel i arbeidsinkludering. Metodikken og systematikken i Supported Employment/ Education utgjør kjernen i inkluderingskompetanse.

Det bygges opp under studentens evne til kritisk og etisk refleksjon over egen rolle som profesjonsutøver/leder i møte med mennesker med ulike støttebehov. Emnet skal videre gi deg avansert kunnskap og ferdigheter til å ta i bruk, men også kritisk vurdere, inkluderende metodikker.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten:

• ha avansert kunnskap om ulike veiledningstradisjoner og -prinsipper i det norske utdanningssystemet og arbeidsmarkedet, og hva det kan bety for veiledning og inkludering av personer med sammensatte bistandsbehov

• ha innsikt i teoretiske perspektiver på inkludering i skole- og arbeidsliv, og hvordan inkluderingskompetanse kan bidra til å øke mulighetene for inkludering av personer med støttebehov i utdanning og arbeid

• ha inngående kunnskap om Supported Employment /Supported Education og bruk av ordinær skole og ordinært arbeidsliv som mål og virkemiddel

• kunne kritisk vurdere, reflektere og drøfte faglige og etiske problemstillinger knyttet til arbeidsinkludering på individ, gruppe og samfunnsnivå

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav (individuell) må være godkjent for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt som 3 samlinger med forelesninger og fellesarbeider. Arbeid mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering i tråd med kvalitetssikringssystemet kapittel 4.1., dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.

Tilbys som enkeltemne

Tilbys som videreutdanning

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). I tillegg kreves minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.

For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uia

Eksamen

En ukes hjemmeeksamen, individuell eller i gruppe (1-3 personer). Ved gruppeinnlevering vurderes besvarelsen samlet. Gradert karakter.

Annen informasjon

Ansvarlig fakultet:

Fakultet for samfunnsvitenskap

 

Kontaktinformasjon: sv-evu@uia.no

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG947 – Karriereveiledning 10
SV-923 – Supported Employment, arbeid og inkludering 5
SV-924 – Veiledning og inkludering 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:03:58