SV-920 Flerkulturell forståelse
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Forkunnskapskrav
Opptakskrav er treårig bachelorgrad eller tilsvarende pluss to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Innhold
Emnet i flerkulturell forståelse henvender seg til lærere, barnehagelærere og ledere i barnehage og skole.
Gjennom emnet skal deltakerne utvikle kunnskap om og forståelse for kompleksiteten i prosesser som omhandler kommunikasjon, tilhørighet, identitet og læring i det flerkulturelle samfunn. De skal utvikle kunnskap om hvordan de selv kan legge til rette for økt kulturelt mangfold i skole og barnehage og håndtere vanskelige situasjoner som kan ha med kulturforskjeller å gjøre. Emnet bygger på sosiologiske forståelser, men trekker inn bidrag også fra andre disipliner og profesjoner. Den flerkulturelle skolen og barnehagens utfordringer og muligheter står i sentrum for emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene ha:
-
kunnskap om skolens og barnehagens rolle i det flerkulturelle samfunn
-
kunnskap om sosiologiske forståelser av sosial interaksjon
-
kunnskap om hvordan man kan arbeide for å skape økt rom for kulturelt mangfold i skole og barnehage
-
kunnskap om hvordan man som lærer og barnehagelærer kan håndtere vanskelige situasjoner som kan oppstå i skole- og barnehage og som kan ha med kulturforskjeller å gjøre
-
ferdigheter til å kunne anvende denne kunnskapen i praksis i skole og barnehage
Vilkår for å gå opp til eksamen
Oppgave. Nærmere informasjon i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil gis som tre samlinger à to dager over ett semester, med forelesninger, case og gruppediskusjoner. Det legges vekt på stor grad av egenaktivitet og deltakelse med utgangspunkt i erfaring/praksis. Det legges opp til erfaringsbaserte diskusjoner om hvilke implikasjoner kunnskapen som formidles gjennom kurset får for hverdagsliv i skole- og barnehage. Deltakerne oppfordres til å komme med egne erfaringsbaserte caser for diskusjon i grupper og i plenum, og til å koble case til litteratur og forelesninger.
Nettstøttet undervisning. Arbeid med oppgaver mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er ca. 400 timer.
Undervisningsspråk: norsk
Litteratur: norsk og engelsk
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei.
Eksamen
5-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.
Annen informasjon
Kontaktperson: Julie Pihlmann, epost: julie.pihlmann@uia.no, tel. 38 14 23 73
Ansvarlig fakultet
Fakultet for samfunnsvitenskap
Studietype
Frittstående videreutdanningsemne