SV-917 Profesjonell veiledning for nyutdannede og nytilsatte i barneverntjenesten
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Videreutdanning i barnevernfaglig veiledning
- Videreutdanning i barnevernfaglig veiledning
Forkunnskapskrav
Minimum tre års høyere utdanning (bachelorgrad) som barnevernspedagog, sosionom, vernepleier eller annet relevant fagområde (jus, psykologi, spesialpedagogikk mv).
I tillegg kreves minimum 3 års praksis i barnevern etter endt utdanning, samt gjennomført og bestått eksamen i emne 1: SV-916 Veiledningspedagogikk og egen rolle som veileder.
I særlige tilfeller kan opptak foretas på grunnlag av realkompetanse.
Ved stort antall søkere vil søkere med videreutdanning i barnevernfaglige emner bli prioritert.
Det forutsettes at studentene gir veiledning til en annen fagperson i løpet av studiet.
Innhold
Emnet tar for seg barneverntjenesten i et større velferdspolitisk perspektiv, og ut ifra det ser på barneverntjenesten i et teoretisk perspektiv på læring i organisasjoner. Barnevernets verdigrunnlag slik dette kommer til uttrykk i lov om barneverntjenester og i utøvelse skal bli tematisert om knyttet til den profesjonelle dannelse. Brukerinnflytelsen i veiledning og i praksis skal være i fokus. Her vil en ta utgangspunkt i utfordringer slik veileder selv identifiserer dem i sin samtalepraksis som veileder. Emnet legger til grunn at kompetanse og dømmekraft best utvikles når det tas utgangpunkt i erfarte utfordringer for så å la disse komme i dialog med teoretiske perspektiv.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten
· ha inngående kunnskap om og forståelse for problemstillinger av særlig relevans for nyutdannede/nyansatte i barneverntjenesten knyttet til:
o barnevernets mandat og lovpålagte oppgaver.
o konteksten arbeidet skal utføres i. Her nevnes spesielt forholdet til barnevernets brukere og samarbeid/samhandling med viktige samarbeidspartnere i barnevernet.
· ha god kunnskap om hva som skaper- og hva som evt. kan hindre profesjonell utvikling og læring hos nyutdannede og nytilsatte i barnevernet.
· ha god innsikt i hvordan utfordringer knyttet til håndtering av barnevernets sammensatte mandat og organisering av tjenesten kan påvirke opplevelse av mestring og handlingsevne.
-
kunne evaluere selvutvikling og kompetanse gjennom skriftlige arbeider, og kunne bistå nyansatte med slik evaluering.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent arbeidskrav som beskriver et veiledningsopplegg for en nyutdanna eller nytilsatte. Veiledningsopplegget skal begrunnes teoretisk og være på ca 7 sider med ca 350 ord pr. side.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene varierer mellom forelesning, teoretisk fordypning, gruppearbeid, lærerledet veiledning, utprøving av veilederferdigheter i ekstern virksomhet og skriving av essay.
Studentevaluering
Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Innlevering av et individuelt faglig essay med en kritisk/etisk refleksjon over en hendelse fra egen veiledningspraksis. Essayet skal være på ca. 15 sider a 350 ord pr. side.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SO-404 – Etikk i tjenesteyting | 5 |