SV-417 Bærekraftig utvikling
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Marthe Elden Wilhelmsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 5-10, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Innhold
Emnet gir en fordypning i lokale og globale utviklings- og planleggingsprosesser og miljøproblematikk med en tverrfaglig inngang rettet inn mot undervisning i samfunnsfag på 5-10 trinn i grunnskolen. Teoretiske problemstillinger knyttet til planlegging, utvikling, kunnskap og demokratisk deltakelse i miljø, klima og bærekraftfeltet presenteres og diskuteres i forhold til aktuelle og relevante caser. Det reflekteres over hvordan ulike samfunnsvitenskapelige og samfunnsfagsdidaktiske tilnærminger til feltet kan gi ulike forståelser for miljø og bærekraftproblematikken.
Faget i praksis
For grunnskolelærerstudenter:
Praksisperioden er på fem dager og skal være en innføring med henblikk på skoleovertakelse i 8.semester. Studentene skal arbeide med et faglig utviklingsarbeid i praksisperioden . Dette utviklingsarbeidet vil også integreres i undervisningen på campus i form av veiledning, planlegging, samarbeid og fremleggseminarer. Praktisk arbeid med elevers medvirkning knyttet opp mot bærekraft, forbruk og utviklingsspørsmål.
For andre studenter:
Studentene skal arbeide med et faglig utviklingsarbeid. Dette utviklingsarbeidet vil også integreres i undervisningen på campus i form av veiledning, planlegging, samarbeid og fremleggseminarer. Praktisk arbeid med elevers medvirkning knyttet opp mot bærekraft, forbruk og utviklingsspørsmål vektlegges.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
-
ha inngående kunnskap om utviklingsspørsmål og miljøproblematikk lokalt og globalt
-
ha inngående kunnskap om utviklingen av ulike nasjonale og globale miljødiskurser
-
ha avansert kunnskap om planteoretiske tilnærminger til en bærekraftig utvikling
-
ha avansert kunnskap om norsk og internasjonal forskning knyttet til utvikling og samfunnsplanlegging.
-
ha avansert kunnskap om ulike fagdidaktiske tilnærminger til globalisering og utdanning for bærekraftig utvikling
Ferdigheter
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
-
kunne analysere kritisk og reflektere over ulike teoretiske perspektiver på utviklings- og miljøspørsmål
-
kunne kritisk presentere og analysere aktuelle lokale, nasjonale og internasjonale case som eksemplifiserer miljø- og bærekraftproblematikker
Generell kompetanse
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
-
kunne anvende og utvikle sine kunnskaper i møte med elever i undervisningssituasjoner
-
kunne bidra til nytenkning i skolen om hvordan det globale samfunn skal tilnærme seg bærekraftige utviklingsprosesser.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha:
-
Bestått praksis
-
Godkjent arbeidskrav som beskrevet i semesterplanen; jf. forskrift om studier og eksamen § 16
-
Godkjent obligatorisk undervisning som bekrevet i semesterplanen med minimum 70% tilstedeværelse
Andre studenter må ha:
-
Bestått didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis
-
Godkjent arbeidskrav som beskrevet i semesterplanen
-
Godkjent obligatorisk undervisning som beskrevet i semesterplanen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil være preget av variasjon mellom forelesninger, veiledning og seminarer med innslag av samtale, refleksjon, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, ekskursjon og utviklingsarbeid. I emnet vil studentene bli kjent med og få anledning til å analysere ulike digitale nettressurser og nettbaserte undervisningsopplegg som er knyttet til tematikken bærekraftig utvikling. Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et fagdidaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet. Under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen, samt eventuelle forkunnskapskrav.
Eksamen
Skriftlig individuell fordypningsoppgave med justerende muntlig eksamen. Gradert karakter.