Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Kunnskapsområdet omfatter barns matematiske og språklige utvikling, utvikling av dialogiske ferdigheter, barnelitteratur, barns medie- og tekstkultur, barns språklige uttrykk, meningsskaping, kreative undring og problemløsing. Overgangen barnehage/skole belyses også. Disse utviklingsområdene er viktige for barns lek og læring og er avgjørende for at barn kan utvikle relasjoner til andre mennesker og fungere sosialt i et flerspråklig og flerkulturelt samfunn. Arbeid med språk, tekst og matematikk skal støtte opp om alle barns lek, læring og identitetsskaping i utviklingen av relasjoner og deltakelse i et demokrati. Kunnskapsområdet kombinerer forskningsbasert og praksisnær kunnskap. Dette skal bidra til kompetanse i å lede og skape varierte språk-, tekst- og matematikkmiljøer som ivaretar barnehagens rolle som kulturbærer, kulturfornyer og tradisjonsformidler. Kunnskapsområdet skal også ivareta barns rett til kulturskaping og medvirkning i utvikling av barnehagens innhold.

Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene norsk, matematikk og pedagogikk. Praksis er integrert i kunnskapsområdet.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om 0-6-åringers matematiske utvikling, muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv
  • har kunnskap om hvordan barn tilegner seg dialogferdigheter og hvordan de skaper mening med og uttrykker seg gjennom ulike tegnsystemer
  • har kunnskap om skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer og sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner med særlig vekt på samisk fortellertradisjon
  • har grunnleggende kunnskap om språk-, tekst- og matematikkmiljøets betydning for alle barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter
  • har grunnleggende kunnskap om lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språk- og matematikkutvikling og hvordan språk og matematikk brukes som verktøy for utforsking og tenking
  • har kunnskap om estetiske og kroppslige aspekter ved barns språklige og matematiske utvikling

 

FERDIGHETER

Studenten

  • kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige, tekstlige og matematiske utvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet
  • er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer barns aktive deltakelse, utvikling og danning
  • kan skape et inkluderende og variert lekemiljø for utforsking av matematikk, språk, fortelling og høytlesing, samt sikre mangfold i barns tekstopplevelser og lesefellesskap, også i et flerkulturelt perspektiv
  • kan veilede, inspirere og lede barn, og kritisk reflektere over arbeidet med språk, tekst og matematikk
  • kan veilede og inspirere barn når de utforsker muntlige og skriftlige sjangrer, matematiske problem, symboler og sammenhenger
  • kan veilede, lede og kritisk reflektere over arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan vurdere barnekulturelle produkter, som for eksempel barnelitteratur og pedagogiske verktøy

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan delta aktivt og kritisk i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk
  • kan drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
  • kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, tekstlige og matematiske erfaringer
  • er bevisst det språklige, litterære og matematiske lekemiljøets betydning for arbeid med danning, demokrati og likestilling
  • mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav i matematikk må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i matematikk. Arbeidskrav i norsk, prosjekt og praksis i 2. semester må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i norsk. Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.

Emnet har et krav om 70 % frammøte for å kunne gå opp til muntlig eksamen i norsk.

Undervisnings- og læringsformer

Kunnskapsområdet er lagt opp med ulike undervisningsformer i større og mindre studentgrupper. Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid, muntlige framlegg og skriftlige studentarbeid. Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 600 timer.

I emnet inngår 25 dager praksis i barnehage og skole. Fem dager har fokus på overgangen mellom barnehage og skole.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Skriftlig eksamen i matematikk, 6 timer, individuell, (høst, 1. semester) teller 35 % av samlet karakter.

Muntlig eksamen i norsk, individuell, (vår, 2. semester) teller 65 % av samlet karakter.

Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
STM100K – Språk, tekst og matematikk 23
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:05:24