Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Spansk

Anbefalte forkunnskaper

Undervisningen på emnet forutsetter forkunnskaper i spansk tilsvarende nivå 2 fra videregående skole, alternativ B1-nivå ifølge Det felles europeiske rammeverket for språk. Undervisningen foregår hovedsakelig på spansk. Det frarådes å følge emnet uten forkunnskaper, da dette vil være svært arbeidskrevende.

Innhold

Med utgangspunkt i studentenes grunnleggende forkunnskaper, gir emnet en teoretisk og praktisk innføring i sentrale tema i spansk grammatikk og fonetikk. Det fokuseres videre på å anvende språkstrukturene i ulike kontekster for å få bli i stand til å mestre ulike kommunikasjonssituasjoner både skriftlig og muntlig.

Læringsutbytte

Kunnskaper: Etter fullført emne skal studentene ha kunnskap om

  • grunnleggende språkstrukturer i spansk språk

  • grunnleggende analyse av sentrale språkstrukturer

  • de enkelte språklydene i spansk og deres artikulasjon

  • ulike språklæringsstrategier

 

Ferdigheter: Etter fullført emne skal studentene kunne

  • forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tekster på spansk

  • beherske grunnleggende språkstrukturer i spansk

  • mestre ulike kommunikasjonssituasjoner både skriftlig og muntlig

  • kommunisere med forståelig uttale og intonasjon på spansk

  • bruke et variert ordforråd tilpasset ulike kommunikasjonssituasjoner

  • skrive korte fagtekster i ulike sjangre på spansk

  • analysere grunnleggende språkstrukturer

 

Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studentene kunne

  • orientere seg i faglitteratur som er knyttet til emnet

  • vurdere kilder kritisk

  • reflektere over interkulturell forståelse

  • beskrive og vurdere eget arbeid med å lære språk generelt og spansk spesielt

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent arbeidsmappe med obligatoriske aktiviteter. Aktivitetene beskrives nærmere i semesterplanen.

Godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen (70%).

Disiplinstudenter må i tillegg få godkjent en prosjektoppgave.

Studenter i lektorutdanningen må i tillegg bestå praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminar, workshops og gruppearbeid. Studentaktive arbeidsformer og bruk av digitale ressurser for økt læring. For studenter på lektorutdanning for trinn 8-13 inngår praksis. Studentenes aktive deltakelse i praktiske øvelser er nødvendig for å utvikle gode språkkunnskaper, derfor er det obligatorisk deltakelse i deler av emnet. Arbeidsomfanget er beregnet til 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse

Eksamen

4 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SPA105 – Språk, kultur og samfunn 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:05:15