Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Som for Master i sosialt arbeid.

Innhold

I emnet legger vi vekt på å belyse samspill og spenninger mellom teori og praksis i sosialt arbeid. Vi vil drøfte sentrale spørsmål og spenninger i fremveksten og utøvelsen av sosialt arbeid. Forholdet mellom hjelp og kontroll, og mellom klient og tjenestesystemer, vil stå sentralt. Emnet omhandler sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag, samt sosialt arbeids plass i velferdsstaten, med særlig oppmerksomhet mot velferdstjenester som barnevern og Nav. Emnet gir inngående kunnskap om maktutøvelse og marginalisering i samfunnet, særlig knyttet til kjønn, klasse og minoriteter. Teori, forskning og egne erfaringer skal brukes til å utforske, analysere og kritisk reflektere over sosialt arbeid, for slik å kunne fremme profesjonell utvikling, bedre klienters situasjon og utfordre maktforhold i samfunnet. Vi skal sammen reflektere over begreper som lojalitet og solidaritet i sosialt arbeid, og se nærmere på betydningen av verdier, makt og moral i samspillet mellom klienter og utøvere av sosialt arbeid. Det vil bli lagt vekt på det sosiale arbeidets relevans både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Sentrale temaer:

• Det sosiale arbeidets historie, egenart og utvikling, herunder kunnskapsgrunnlag

• Sosiale problemer

• Sosialt arbeid i spenningsfeltet mellom hjelp og kontroll, og mellom klient og system

• Sosialt arbeid som verdibasert fag

• Makt, avmakt og ansvar, i et relasjonelt og økologisk perspektiv

• Maktutøvelse og marginalisering i samfunnet, med særlig vekt på kjønn, klasse og minoriteter

• Sammenhenger mellom maktforhold i samfunnet og kunnskapsproduksjon

• Muligheter for profesjonell utvikling, bedring av klienters situasjon og utfordring av maktforhold i samfunnet

• Kritisk refleksjon

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

• ha avansert kunnskap om det sosiale arbeidets egenart og utvikling, herunder kunnskapsgrunnlag

• ha avansert kunnskap om teori, praksis og profesjonsetikk i sosialt arbeid

• ha inngående kunnskap om maktutøvelse og marginalisering i samfunnet, særlig knyttet til kjønn, klasse og minoriteter

• kunne bruke teori, forskning og egne erfaringer til å analysere og kritisk reflektere over sosialt arbeid, for slik å kunne fremme profesjonell utvikling, bedre klienters situasjon og utfordre maktforhold i samfunnet

• kunne reflektere etisk over lojalitet og solidaritet i sosialt arbeid

• kunne bidra til nytenkning og utvidede perspektiver på sosialt arbeid

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent individuell refleksjonsoppgave på ca. 2500 ord. Nærmere info i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og gruppeveiledning. Forventet arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Faglærer i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet, opptakskrav som for masterprogram i sosialt arbeid.

Eksamen

Individuell skriftlig 5-timers skoleeksamen. Gradert karakter A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SO-406 – Kunnskapsformer, tjeneste- og fagutvikling i sosialt arbeid 10
PSY905 – Kompetanse og tjenesteutvikling 10
SO-403 – Kunnskapsbasert og evidensbasert praksis 5
SO-404 – Etikk i tjenesteyting 5
SO-405 – Kunnskapsforståelse i sosialt arbeid/barnevern 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:06:04