SO-407 Teori og praksis i sosialt arbeid
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- May-Linda Magnussen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
Som for Master i sosialt arbeid.
Innhold
I emnet legger vi vekt på å belyse samspill og spenninger mellom teori og praksis i sosialt arbeid. Vi vil drøfte sentrale spørsmål og spenninger i fremveksten og utøvelsen av sosialt arbeid. Forholdet mellom hjelp og kontroll, og mellom klient og tjenestesystemer, vil stå sentralt. Emnet omhandler sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag, samt sosialt arbeids plass i velferdsstaten, med særlig oppmerksomhet mot velferdstjenester som barnevern og Nav. Emnet gir inngående kunnskap om maktutøvelse og marginalisering i samfunnet, særlig knyttet til kjønn, klasse og minoriteter. Teori, forskning og egne erfaringer skal brukes til å utforske, analysere og kritisk reflektere over sosialt arbeid, for slik å kunne fremme profesjonell utvikling, bedre klienters situasjon og utfordre maktforhold i samfunnet. Vi skal sammen reflektere over begreper som lojalitet og solidaritet i sosialt arbeid, og se nærmere på betydningen av verdier, makt og moral i samspillet mellom klienter og utøvere av sosialt arbeid. Det vil bli lagt vekt på det sosiale arbeidets relevans både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
Sentrale temaer:
• Det sosiale arbeidets historie, egenart og utvikling, herunder kunnskapsgrunnlag
• Sosiale problemer
• Sosialt arbeid i spenningsfeltet mellom hjelp og kontroll, og mellom klient og system
• Sosialt arbeid som verdibasert fag
• Makt, avmakt og ansvar, i et relasjonelt og økologisk perspektiv
• Maktutøvelse og marginalisering i samfunnet, med særlig vekt på kjønn, klasse og minoriteter
• Sammenhenger mellom maktforhold i samfunnet og kunnskapsproduksjon
• Muligheter for profesjonell utvikling, bedring av klienters situasjon og utfordring av maktforhold i samfunnet
• Kritisk refleksjon
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
• ha avansert kunnskap om det sosiale arbeidets egenart og utvikling, herunder kunnskapsgrunnlag
• ha avansert kunnskap om teori, praksis og profesjonsetikk i sosialt arbeid
• ha inngående kunnskap om maktutøvelse og marginalisering i samfunnet, særlig knyttet til kjønn, klasse og minoriteter
• kunne bruke teori, forskning og egne erfaringer til å analysere og kritisk reflektere over sosialt arbeid, for slik å kunne fremme profesjonell utvikling, bedre klienters situasjon og utfordre maktforhold i samfunnet
• kunne reflektere etisk over lojalitet og solidaritet i sosialt arbeid
• kunne bidra til nytenkning og utvidede perspektiver på sosialt arbeid
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent individuell refleksjonsoppgave på ca. 2500 ord. Nærmere info i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og gruppeveiledning. Forventet arbeidsomfang er 270 timer.
Studentevaluering
Faglærer i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet, opptakskrav som for masterprogram i sosialt arbeid.
Eksamen
Individuell skriftlig 5-timers skoleeksamen. Gradert karakter A-F.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SO-406 – Kunnskapsformer, tjeneste- og fagutvikling i sosialt arbeid | 10 |
PSY905 – Kompetanse og tjenesteutvikling | 10 |
SO-403 – Kunnskapsbasert og evidensbasert praksis | 5 |
SO-404 – Etikk i tjenesteyting | 5 |
SO-405 – Kunnskapsforståelse i sosialt arbeid/barnevern | 5 |