Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Det er et krav at studentene har fullført emnene SO-107 eller SO-109, og JU-205. Forkunnskaper i disse emnene må dokumenteres ved bestått eksamen. 

Anbefalte forkunnskaper

Reflekterende praksis i sosialt arbeid kan knyttes til alle emner i de to første årene i utdanningen, og det er derfor anbefalt at alle tidligere emner i studiet er fullført. 

Innhold

Gjennom opphold på relevante praksissteder og deltakelse i konkrete arbeidsoppgaver skal studenten få kunnskap, innsikt og trening i sosialt arbeid som anvendt fag. Studenten skal få erfaring med å etablere kontakt, utrede og vurdere hjelpebehov, fatte beslutninger og sette i gang tiltak i samarbeid med de som oppsøker hjelp. Videre skal studenten delta i samarbeidsmøter og få kjennskap til tverrfaglig samarbeid på individ- og tjenestenivå. Emnet inneholder flere seminardager på universitetet der studenten får kunnskap og erfaring i å veilede medstudenter og kollegaer i forhold til faglige problemstillinger. Kritisk refleksjon over egen profesjon og profesjonsutøvelse står sentralt i emnet. 

Læringsutbytte

Etter fullført emne forventes det at studentene har tilegnet seg følgende kunnskaper og ferdigheter samt generelle kompetanse:

 

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten

  • ha bred kunnskap om individuelle utfordringer og konteksten de oppstår i

  • ha bred kunnskap om kommunikasjon, relasjon, samhandling og veiledning i sosialt arbeid

  • ha bred kunnskap om ulike metodiske tilnærminger for sosialt arbeid med individer, familier, grupper og samfunn

  • ha innsikt i ansvars- og arbeidsfordelingen i velferdstjenestene, samt i tverrprofesjonelt i samarbeid mellom ulike tjenester og tjenestenivåer

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten 

  • ha evne til å finne og vurdere teoretisk, forsknings- og erfaringsbasert kunnskap som er relevant for praksis i sosialt arbeid 

  • kunne foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis 

  • kunne reflektere over hvordan kunnskap kan anvendes på nye områder og bidra til nytenkning og innovasjon i tjenestene 

  • kunne veilede ulike individer og grupper som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser 

  • kunne identifisere ressurser og gi håp hos mennesker i sårbare livssituasjoner 

  • kunne samarbeide med brukere på måter som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter 

  • beherske metoder for kartlegging, dokumentasjon, analyse og beslutningstaking som er relevante for praksis i sosialt arbeid 

  • kunne utøve digital kompetanse, herunder i bruk av digitale verktøy og forsvarlig lagring av personopplysninger

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i sammensatte og eventuelt konfliktfylte situasjoner 

  • kunne utvise dømmekraft i situasjoner med mangelfull eller motstridende informasjon 

  • kunne identifisere og håndtere etiske problemstillinger i yrkesrollen 

  • kunne reflektere kritisk over egen profesjon og profesjonsutøvelse 

  • kunne identifisere og reflektere over institusjonelle rammer, politiske krav og andre maktforhold i tjenesteutøvelsen 

  • kunne anvende faglig kunnskap og forskningsresultater på praktiske problemstillinger og treffe begrunnede valg 

  • kunne planlegge, gjennomføre og lede koordinert og tverrprofesjonelt samarbeid mellom ulike tjenester og tjenestenivåer 

  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer for bidrag til utvikling av god praksis 

  • kjenne til og vise respekt for menneskers ulike utgangspunkt og sårbarhet, verdier og levemåte 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav må være godkjent. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart. 

Undervisnings- og læringsformer

Praksisperioden varer 16 uker sammenhengende og gjennomføres normalt i høstsemesteret tredje studieår. Vi har praksisplasser i hele Agder, og for noen studenter vil praksisutplasseringen innebære reisevei. Forberedelser til praksisperioden starter semesteret før praksis gjennomføres. I praksis skal studentene følge praksisplassens rutiner og regelverk. Studentene har krav på lesetid tilsvarende én arbeidsdag per uke. Den enkelte student har krav på individuell veiledning av veileder på praksisstedet tilsvarende to timer per uke. Det er obligatorisk deltakelse på hele emnet, inkludert på seminardager arrangert av universitetet i løpet av praksisperioden. 

  

Praksisperioden er en arena for å videreutvikle seg selv som profesjonsutøver med bestemte læringsmål og arbeidskrav. Tidligere relevant arbeidserfaring kan ikke erstatte praksisstudier. Studenter kan heller ikke gjennomføre praksisstudier ved tidligere eller nåværende arbeidsplass. Det anbefales å velge praksis innenfor andre velferdstjenester eller fagområder enn studenten har tidligere arbeidserfaring fra. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 700 timer. 

Studentevaluering

Emneansvarlig, i samråd med studenttillitsvalgt, fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas. 

Eksamen

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. 

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SO-300 – Sosialt arbeid 4, klientrettet praksis 30
SO-303 – Client-related Work Placement for International Students 20
SO-305 – Social Work: Field Education for International Students 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:06:03