Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Studenter som tas opp på emnet, må allerede være registrert som studenter ved Universitetet i Agder (UiA). Emnet forutsetter deltakelse i mentorordningen Nattergalen eller lignende prosjekter, hvor utvikling av relasjonskompetanse er en målsetting. Studenter som ønsker å ta emnet må søke om deltakelse i Nattergalen eller lignende prosjekter, etter nærmere retningslinjer og frister som annonseres internt ved universitetet.

Innhold

I dette emnet vil studenten være mentor for et barn, ungdom eller voksen gjennom et studieår. Det er faste rammer rundt tiden deltakerne er sammen, jf. retningslinjer gitt i ordningen det gjelder. Mentoren skal, i samarbeid med personen han/hun er mentor for, eventuelt også i samarbeid med foresatte, ta initiativ til ulike aktiviteter i samværene. Studenten skal også organisere aktivitet i gruppe for flere av deltakerne sammen.

Studenten vil få mulighet til å utvikle sin relasjonskompetanse i møte med et barn, en ungdom eller en voksen, samtidig som det skal gi den studenten møter muligheten til positive opplevelser sammen med studenten. Gjennom mentorskapet får studenten utfordringer knyttet til samtaler og det å bygge en god relasjon over tid. Studentene vil få nye erfaringer, kunnskap og innsikt i mangfold og ulike livsvilkår. Undervisning og veiledning vil bygge opp under disse erfaringene.

Studenten får opplæring, undervisning og individuell veiledning knyttet til mentorskapet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter endt emne skal studenten ha:

  • kunnskap om oppvekstsvilkår og levekår knyttet til utfordringer i et majoritets- og minoritetsperspektiv.
  • ha kjennskap til ulike livssituasjoner og ulike former for familieliv
  • kunnskap om betydningen av kultur i relasjonsbygging og kommunikasjon med barn og/eller ungdom/voksne.
  • ha bred kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i et mangfoldsperspektiv
  • ha bred kunnskap om relasjonsbygging og samhandling med barn og voksne
  • kunnskap om migrasjon og migrasjonsprosesser

 

Ferdigheter

Etter endt emne skal studenten:

  • kunne anvende ferdigheter i relasjonsbygging og kommunikasjon med barn og/eller ungdom/voksne.
  • ha fått trening i kritisk refleksjon, særlig knyttet til bevissthet om egne verdier og holdninger.
  • ferdigheter i organisering og ledelse, relatert til aktiviteter for deltakere i Nattergalen eller lignende prosjekter.
  • kunne anvende faglig kunnskap for å identifisere ressurser og gi håp til mennesker i sårbare livssituasjoner
  • kunne anvende faglig kunnskap og metoder for samhandling og samarbeid med mennesker på en måte som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter

 

Generell kompetanse:

Etter endt emne skal studenten

  • ha innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til mangfold
  • kunne identifisere og håndtere etiske dilemma i møte med barn og voksne i Nattergalen
  • ha innsikt i forhold som bidrar til ulikhet og kjenne til menneskers ulike utgangspunkt og sårbarhet, verdier og levemåte.
  • ha forståelse for menneskers komplekse erfaringer og handlinger

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studenten må ha gjennomført mentorperioden og deltatt på obligatorisk veiledning, samt fått godkjent sine arbeidskrav for å kunne gå opp til eksamen.

Undervisnings- og læringsformer

Hoveddelen av emnet er fast samvær mellom studenten og personen han/hun er mentor for. Det vil i tillegg være forelesninger, gruppesamlinger, individuell veiledning og gruppeveiledning. Deler av dette er obligatorisk. Nærmere opplysninger gis ved semesterstart.

Tilbys som enkeltemne

Ja, men forutsetter deltakelse i prosjekt Nattergalen. Se informasjon under forkunnskapskrav.

Eksamen

Semesteroppgave. Bestått / ikke bestått.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-127 – Mentorskap i ulike kontekster 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:06:02