SK-904 Skolebiblioteket i fagfornyelsen
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Ingeborg Eidsvåg Fredwall
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Skolebiblioteket
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller bachelorgrad i bibliotekkunnskap.
Søkere med en annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdannings- og praksisnivå kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som student.
Innhold
Studiet gir en innføring i skolebiblioteket som sentral ressurs og aktør i realiseringen av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (fagfornyelsen). Sentrale emner i studiet er samspill mellom klasserom og skolebibliotek i elevens utforskende læringsarbeid, skolebibliotek som arena for leseopplevelse, leseengasjement og dybdelæring og skolebibliotek som arena for kritisk tenkning og kildekritikk.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført studium skal studenten:
-
ha kunnskap om hvordan samspill mellom klasserom og skolebibliotek kan støtte elevens utforskende læringsarbeid
-
ha kunnskap om nyere barne- og ungdomslitteratur og hvordan skolebibliotek kan bidra til leseopplevelse og leseengasjement hos eleven
-
ha kunnskap om digital literacy,informasjonssøk og kritisk lesing av tekster
-
ha kunnskap om hvordan utforskende arbeid med tekster kan bidra til dybdelæring på tvers av fag
Ferdigheter
Etter fullført studium skal studenten:
-
kunne legge til rette for at elever kan utvikle leselyst
-
kunne veilede elever i informasjonssøk, kritisk lesing og kildevurdering
-
kunne vurdere ulike tekster og informasjonskilder til bruk i elevens utforskende arbeid
Generell kompetanse
Etter fullført studium skal studenten:
-
kunne se skolebiblioteket som en sentral aktør i realiseringen av fagfornyelsen
Vilkår for å gå opp til eksamen
For å kunne avlegge eksamen skal studenten:
- ha levert en refleksjonslogg
- ha skrevet en fagtekst knyttet til et utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass
- ha gjennomført en obligatorisk veiledning knyttet til utviklingsprosjektet
Nærmere informasjon om arbeidet med refleksjonslogg og fagtekst oppgis ved studiestart.
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er organisert som et deltidsstudium og går over to semester. Tre fysiske fellessamlinger, en på høsten og to på våren, blir arrangert i Kristiansand. På den siste samlingen i vårsemesteret blir eksamen gjennomført. Det meste av undervisning og veiledning blir gjennomført på den digitale læringsplattformen Canvas. Studentene vil møte varierte undervisnings- og veiledningsformer på læringsplattformen.
Studenten skal gjennomføre et utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass. Valget av prosjektoppgave gjøres i samråd med faglærer. Utviklingsprosjektet skal ha karakter av FoU-arbeid ved egen skole og utgjør den avsluttende vurderingen.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Individuell, muntlig presentasjon av et utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass.
Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SK-100 – Skolebibliotekkunnskap 1 | 15 |