Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse. Søkere må være i jobb i en barnehage når studiet gjennomføres.

Innhold

Studentene vil få kunnskap om og praktisk erfaring med å arbeide med barnehagens verdigrunnlag og fagområdet etikk, religion og filosofi. Den enkelte har aldrig med et annetmenneske at gøre, uden at han holder noget af dets liv i sin hånd (Løgstrup 1956) Løgstrup og nærhetsetikken har stor relevans på områder der en gruppe forholder seg til en annen gruppe som den sterkere, den hjelpende, den formidlende, for eksempel i barnehagen. Samtidig arbeides det med å konkretisere de verdiene som kommer til uttrykk i Barnehageloven og i rammeplanen for barnehagen.

Å lede andre i verdiarbeid i barnehagen kan være en utfordrende prosess, men gjennom konkrete arbeidsmåter vil deltakerne i fellesskap og individuelt få økt sin kompetanse på dette feltet. Ved å jobbe med verdier i egen barnehage kan dette arbeid komme alle barna til gode.

Fagområdet etikk, religion og filosofi gjøres relevant gjennom en tydelig kopling til barnehagens verdigrunnlag og rammeplanens kapittel 1.

Det legges opp til teoretisk og praktisk arbeid i grupper og individuelt.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

  • ha kunnskap hvordan man kan arbeide med barnehagens verdigrunnlag og fagområdet etikk, religion og filosofi.
  • ha grunnleggende kunnskap om nærhetsetikk og dens betydning i en barnehagehverdag.
  • kunne konkretisere de verdiene som uttrykkes i barnehageloven og i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017).
  • kunne lede andre i verdiarbeid.
  • kunne identifisere verdikonflikter i hverdagen og reflektere over egne holdninger og verdiprioriteringer. 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidsoppgaver som gis mellom samlingene må være godkjent for å kunne avlegge eksamen. Nærmere informasjon om antall og omfang av arbeidsoppgavene gis ved studiestart. Det kreves minimum 75 % oppmøte på samlingene.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres med to samlinger hvor første samling er fysisk. Samling nummer to kan gjøres nettbasert dersom studentene ønsker det. Samlingene går over to hele dager.

Samlingene vil bestå av forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser, herunder bruk av digitale verktøy. Mellom samlingene vil det bli gitt veiledning digitalt.

Forventet arbeidsomfang er ca. 135 arbeidstimer. Deltagelse på samlingene, arbeid mellom samlingene, samt innlevering og lesing av pensum, utgjør emnets arbeidsomfang. 

 

Det forventes at studentene jobber selvstendig mellom samlingene.

Studentevaluering

Digital sluttevaluering

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Eksamen er individuell og todelt. Den ene delen er en mappevurdering og består av en skriftlig rapportering knyttet til studentenes utprøving av praktisk verdiarbeid i egen barnehage. Rapporteringen skal være på inntil 2500 ord. Det andre delen er en muntlig fremlegging av erfaringer med verdiarbeidet i egen barnehage.

Det gis en samlet karakter i emnet der mappevurderingen vektes 50% og muntlig fremlegg vektes 50%. Begge elementer må bestås.

 

Det gis gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:03:18