REL607 Forskning som moralsk praksis. Samfunnsetikk for forskere
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk
Forkunnskapskrav
Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram
Anbefalte forkunnskaper
Studentene forutsettes å ha grunnleggende kunnskaper om etikk fra bachelor eller master- utdanninger. Studenter som ikke har studert etikk på masternivå, anbefales å lese innføringer i etisk teori og forskningsetikk, etter samråd med sin veileder eller kursansvarlig.
Innhold
Emnet omhandler sentrale samfunnsetiske utfordringer knyttet til forskningen og forskerrollen. Følgende tema vil være sentrale:
- Normative utfordringer i empirisk forskning og hermeneutiske tilnærminger.
- Forskningens samfunnsmessige konsekvenser
- Forskere som premissleverandører til profesjoner og i politiske beslutninger
- Forskningens tema og rådende narrativ
- Forskningenes frihet og dens utfordringer
- Interseksjonalitet i forskning og forskningstradisjoner
Læringsutbytte
Etter fullført kurs skal studenten ha avansert kunnskap om forskningens etiske og normative dimensjoner og utfordringer. Videre skal studenten kunne identifisere og reflektere over forskningens samfunnsetiske utfordringer, og ha oppøvd en etisk bevissthet og kritisk tenkning knyttet til egen forskning og forskerrollen. Studenten skal dermed kunne reflektere på et høyt nivå over forskning som moralsk virksomhet.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse på kurset.
Undervisnings- og læringsformer
En samling på normalt tre dager som gjennomføres i en kombinasjon av forelesninger, seminardrøftinger og presentasjon og drøfting av papers.