Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet legger vekt på å utvikle to sentrale aspekter ved etisk bevissthet, nemlig persepsjon og refleksjon. Med dette menes henholdsvis evnen til å identifisere normative utfordringer og evnen til å reflektere over disse i lys av etisk teori. Det legges vekt på normative utfordringer knyttet til ulike typer profesjonsutøvelse, inkludert kommunikasjonsarbeid.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne identifisere etiske utfordringer

  • kunne gjennomføre etiske refleksjoner

  • ha inngående kunnskap om ulike etiske perspektiver og teorier

  • ha inngående kunnskap om forholdet mellom etisk teori og profesjonsutøvelse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • deltakelse på fremleggseminar (70%)

  • ett muntlig fremlegg

  • én forbredt kommentar til medstudent

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger kombinert med fremleggseminarer. Hver student skal presentere minst ett fremlegg basert på arbeidet med semesteroppgaven og gi minst én forberedt kommentar til andre studenters framlegg. Mer informasjon ved semesterstart. Det er krav til 70 % obligatorisk deltakelse i fremleggseminarene. Samlet forventet arbeidsomfang ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Som for opptak til masterprogrammet i religion, filosofi og samfunn.

Eksamen

Individuell semesteroppgave med justerende muntlig eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ET-401 – Profesjonsetikk 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 09:04:28