Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk/ engelsk

Anbefalte forkunnskaper

60 sp i religion, etikk og samfunn eller tilsvarende.

Innhold

Emnet gir en innføring i nyere teoretiske og empiriske studier av religiøs fundamentalisme, radikalisering og voldelig ekstremisme. Radikalisering og ekstremisme forbindes ofte med islamsk terrorisme, men dette emnet belyser og analyserer fundamentalisme, radikalisering, ekstremisme og vold i bevegelser innenfor flere religioner som islam, buddhisme, hinduisme og kristendom.

Emnet gir en innføring i fundamentalismens opprinnelse i kristne miljøer i USA. Det tar også for seg den nye bølgen av autoritære og populistiske bevegelser i ulike deler av verden og deres forbindelse til religion. Sosiologiske perspektiver på religiøse endringer står sentralt, med særlig vekt på modernitet, sekularisering og globalisering. Sosiale prosesser ved radikalisering, religiøs legitimering av vold, ekstremisme, diskriminering og stereotypisering av minoriteter har også bred plass i emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskap

  • ha kunnskap om forholdet mellom modernitet og religion, og om globalisering og sekularisering

  • ha kunnskap om sosiale bevegelser og radikaliseringsprosesser

  • ha bred kunnskap om religion som motivasjon for vold og ekstremisme

  • ha kjennskap til jihadistisk ideologi og jihadistiske organisasjoners bruk av internett og sosiale medier

Ferdigheter

  • kunne analysere og drøfte hvilke konsekvenser globalisering og sekularisering kan ha for religion

  • kunne drøfte hvordan og hvorfor fundamentalisme har oppstått og utviklet seg i forskjellige religioner

  • kunne diskutere forholdet mellom religion og nye populistiske bevegelser

Generell kompetanse

  • kunne formidle sentrale temaer innenfor religiøs fundamentalisme, radikalisering og voldelig ekstremisme

  • kunne anvende kunnskap om fundamentalisme, radikalisering og ekstremisme på aktuelle problemstillinger der religion er en faktor

  • kunne relatere kunnskap fra emnet til FNs bærekraftsmål, især punkt 16 om fred, rettferdighet og velfungerende institusjoner

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent arbeidskrav. Nærmere informasjon gis ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Du vil arbeide med flere undervisnings- og læringsformer som forelesninger, selvstudium, oppgaveskriving og seminarer.

Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse.

Eksamen

Fire timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
REL204 – Religionsmøter: dialog og konflikt 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:04:58