REL130 Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 2
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Odd Kjartan Aksnes
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
REL129 eller REL125.
Innhold
Emnet dekker de siste 15 studiepoengene i KRLE1 i grunnskolelærerutdanningen 5-10, og henger sammen med REL129 på første studieår. Hovedfokus er på kristendommen som belyses og arbeides med på ulike måter.
Det gis en innføring i noen utvalgte trekk i lære, praksis og etikk. Du blir kjent med Bibelen og noen kjente kristne fortellinger, kristendommen i historien og kristendom som kulturarv. Du skal drøfte noen aktuelle etiske og eksistensielle spørsmål og hvordan kristendom og andre religioner blir fremstilt i medier og populærkultur i dag. Sammenlikning med andre religioner hører med til noen av temaene.
I fagdidaktikken vil det bli arbeidet med blant annet ulike arbeidsmetoder og vurdering og bruk av fortellingsdidaktikk, religiøs estetikk og innhold fra medier og populærkultur. Bruk av forskning og utviklingsarbeid vil inngå i arbeid med alle temaene.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal kunne
-
gjøre rede for og drøfte sentrale trekk i lære, praksis og etikk i kristendommen
-
utforske og presentere kristendommens mangfold globalt og lokalt, inkludert noen utvalgte kirkesamfunn i Norge
-
gjøre rede for Bibelens tilblivelse og sammensetning, og drøfte dens status og anvendelse historisk og i dag
-
utforske og drøfte kristendommens historie og utbredelse og dens rolle i historiske endringsprosesser nasjonalt og globalt, inkludert møtene med norrøn og samisk religion
-
utforske og presentere kilder til kunnskap om kristendom som kulturarv i Norge, inkludert samiske kristne tradisjoner
Ferdigheter
Studenten skal kunne
-
drøfte KRLE-fagets egenart i lys av dets rolle i samfunnet og i sammenlikning med religionsfag i andre land
-
håndtere medieoppslag og populærkulturelle uttrykk om kristendom og andre religioner og livssyn, og anvende dem i undervisning
-
formidle fortellinger fra kristendom og andre religioner, og lede elevaktiv undervisning om det samme
-
tolke noen estetiske uttrykk i kristendommen og andre religioner og livssyn, og lede undervisning om det samme
-
utforske og ta andres perspektiv i dialog og refleksjon om aktuelle etiske og eksistensielle spørsmål, særlig med vekt på ungdomskulturen og kunne lede samtaler og undervisning i klasserom med samme formål
-
kritisk vurdere og anvende ulike kilder til kunnskap om kristendom og andre religioner
-
bruke forskning og utviklingsarbeid aktivt i undervisningsforberedelsene
-
anvende grunnleggende prinsipper for engasjerende og tilpasset formidling i produksjon av et digitalt medieprodukt for undervisning
Generell kompetanse
Studenten kan
-
lede undervisningsprosesser knyttet til kristendom med et mangfold av tilnærmings- og arbeidsmåter
-
bruke sentrale arbeidsmåter og de grunnleggende ferdighetene i faget
-
vurdere elevenes læring
-
vise forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
Vilkår for å gå opp til eksamen
For grunnskolelærerstudenter:
-
bestått praksis
-
70 % obligatorisk fremmøte til undervisning (inkludert fellessamlinger)
-
godkjente arbeidskrav
For enkeltemnestudenter:
-
didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis skal være godkjent
-
godkjente arbeidskrav
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er i høy grad studentaktiv og utforskende. En stor del av studentaktiviteten vil ha form av mappearbeid, i gruppe og individuelt. Ekskursjon vil også inngå. Det inngår 15 dager praksis. Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
Faget i praksis
I praksisperioden rettes oppmerksomheten mot eleven og det å lede gode læringsprosesser med varierte arbeidsmåter og forståelse for elevmangfoldet. Studentene skal prøve ut ulike arbeidsmåter og drøfte dette med medstudenter og praksislærer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen eller videregående opplæring.
Eksamen
Mappe som kan inneholde individuelle arbeider og gruppeoppgaver (teller 60%). Individuell, muntlig eksamen (teller 40%). Gradert karakter. Nærmere informasjon gis ved semesterstart.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
REL106 – Innføring i religion, livssyn og etikk 2, trinn 1-7 | 15 |
REL108 – Innføring i religion, livssyn og etikk 2, trinn 5-10 | 15 |
REL115 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 2 | 15 |