Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet dekker de første 15 studiepoengene i KRLE i grunnskolelærerutdanningen trinn 1-7. Emnet gir en første innføring i utvalgte deler av KRLE-faget, og har vekt på østlige og vestlige religioner og livssynstradisjoner, foruten kristendom som kommer i emne 2. Videre inngår også grunnleggende etiske spørsmål og modeller, samt filosofiske tenkemåter. I fagdidaktikken dreier det seg særlig om didaktiske kategorier, fagplanarbeid, rammefaktorer, elevforutsetninger, læringsaktiviteter og arbeidsmåter i faget. Bruk av forskning og utviklingsarbeid vil stå sentralt i arbeid med alle temaene.  

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten skal kunne  

  • utforske religioner og livssyn lokalt og regionalt, og på individ-, gruppe- og tradisjonsnivå  

  • drøfte hvordan religioner og livssyn, etikk og filosofi inngår i historiske prosesser og henger sammen med samfunnsendringer   

  • utforske ulike etiske modeller og begreper, samt filosofiske tenkemåter  

  • diskutere ulike didaktiske tilnærminger i faget  

  • redegjøre for fagets innhold, formål og plass i skolen    

 

FERDIGHETER  

Studenten skal kunne  

  • planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte  

  • reflektere kritisk over skolefaget og egen undervisning, samt egen rolle som KRLE-lærer  

  • reflektere etisk og analytisk over didaktiske valg i en mangfoldskontekst  

  • analysere og anvende læreplanen på en hensiktsmessig måte  

  • samarbeide om faget med andre lærere, elever, hjemmene og samarbeidspartnere i lokalmiljøet  

  • gjennomføre tilpasset opplæring som tar hensyn til elevmangfoldet  

  • anvende læreplanens tverrfaglige tema i KRLE-undervisningen  

 

GENERELL KOMPETANSE  

Studenten skal kunne  

  • bruke ulike metoder til å utforske livssyn og religiøse praksiser   

  • reflektere over majoritets- og minoritetsperspektiver  

  • skille mellom ulike perspektiver og vurdere deres betydning for undervisningen  

  • samtale om eksistensielle spørsmål i religioner, livssyn, filosofi og etikk  

  • samtale om spørsmål som det er stor uenighet om i religion, livssyn, filosofi og etikk  

  • lede gode undervisningsprosesser som ivaretar de ovenstående punktene  

Vilkår for å gå opp til eksamen

For grunnskolelærerstudenter  

  • bestått praksis  

  • 70 % obligatorisk fremmøte til undervisning  

  • godkjente arbeidskrav 

 

For enkeltemnestudenter 

  • didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis skal være godkjent  

  • godkjente arbeidskrav 

Undervisnings- og læringsformer

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer. Arbeidet med faget består av undervisning og gruppearbeid. Det er også knyttet opp til praksis, ekskursjoner og prosjektarbeid. Gjennom semesteret skal studentene arbeide med ulike typer arbeidskrav som vil inngå i en mappe for sluttvurdering. Det inngår 20 dager praksis.   

Faget i praksis  

I praksisperioden rettes oppmerksomheten spesielt mot KRLE-lærerrollen og arbeidsmåter i faget. Studentene skal prøve ut ulike arbeidsmåter og drøfte dette med medstudenter og praksislærer, og det skal jobbes med det samme i undervisningen på campus.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Enkeltemnestudenter må ha fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen eller videregående opplæring.

Eksamen

Mappe som kan inneholde individuelle arbeider og gruppeoppgaver (teller 60%). Individuell, muntlig eksamen (teller 40%). Gradert karakter. Nærmere informasjon gis ved semesterstart.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
REL105 – Innføring i religion, livssyn og etikk, trinn 1-7 15
REL107 – Innføring i religion, livssyn og etikk, trinn 5-10 15
REL114 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 1 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 09:04:23