REL118 Hinduisme, buddhisme og islam
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Levi Geir Eidhamar
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Religion, etikk og samfunn, bachelorprogram
- Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
- Religion, etikk og samfunn, årsstudium
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet gir en innføring i hinduismens, buddhismens og islams historie og utvikling fram til i dag. Religionenes særpreg og forholdet mellom læremessig utvikling og religiøs praksis står sentralt sammen med mangfold innenfor de tre religionene. Et sentralt spørsmål er: Hvordan har hinduisme, buddhisme og islam påvirket kultur og samfunn og selv blitt påvirket av dette? Religionenes opprinnelse og nåtiden er viktige epoker.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap
-
ha bred kunnskap om islams historie, lære og praksis
-
ha kunnskap om hinduismens og buddhismens historie, lære og praksis
-
ha kunnskap om islam, hinduisme og buddhisme i Norge i dag
Ferdigheter
-
kunne reflektere over hvordan islam har påvirket Midtøsten og verden, historisk og nå
-
kunne reflektere over hvordan hinduismen og buddhismen har påvirket verden og Norge i nyere tid
-
kunne vurdere ulike tolkninger av den historiske utviklingen i de tre religionene og hvordan de og samfunnet har påvirket hverandre
-
kunne reflektere over ulike estetiske uttrykk i hinduismen, buddhismen og islam
Generell kompetanse
-
kunne formidle sentrale temaer fra hinduismens, buddhismens og islams historie, lære og praksis
-
kunne bruke kunnskap og ferdigheter om hinduismen, buddhismen og islam på aktuelle problemstillinger
Vilkår for å gå opp til eksamen
For disiplinstudenter: Godkjente arbeidskrav.
For studenter i lektorutdanningen: Bestått praksis og arbeidskrav.
Nærmere informasjon om arbeidskrav gis ved studiestart.
Undervisnings- og læringsformer
Du vil arbeide med flere undervisnings- og læringsformer som forelesninger, selvstudium og seminarer og arbeid med semesteroppgave.
Praksis er en egen arbeidsform for lektorstudentene.
Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Generell studiekompetanse.
Eksamen
Fire timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
KR-103 – Religioner og livssyn | 5 |