REL117 Jødedom, kristendom og humanisme
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Martin Smith-Gahrsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Religion, etikk og samfunn, bachelorprogram
- Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
- Religion, etikk og samfunn, årsstudium
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet gir en innføring i jødedommen, kristendommen og humanismens historie og utvikling fram til i dag. Du lærer også om jødedom og humanisme i Norge. Særpreget i jødedommen og kristendommen og forholdet mellom læremessig utvikling og religiøs praksis står sentralt sammen med mangfold innenfor de to religionene. Du får en innføring i humanismens tankegods og mangfoldet innenfor dette, og du lærer om framveksten av dagens livssynshumanisme. Et sentralt spørsmål er: Hvordan har jødedommen, kristendommen og humanismen påvirket hverandre? Emnet har vekt på opprinnelsen til jødedommen, kristendommen og humanismen – og på vår tid.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap
-
kunne drøfte begrepene religion og livssyn
-
ha bred kunnskap om kristendommens historie, lære og praksis
-
ha kunnskap om jødedommens historie, lære og praksis
-
ha kunnskap om humanismens historie, om humanisme som livssyn og om religionskritikk
Ferdigheter
-
kunne reflektere over hvordan jødedommen, kristendommen og humanismen har påvirket kultur og samfunnsliv før og nå
-
kunne vurdere ulike tolkninger av den historiske utviklingen i jødedommen, kristendommen og humanismen og hvordan disse tradisjonene og samfunnet har påvirket hverandre
-
kunne reflektere over ulike estetiske uttrykk i kristendommen, jødedommen og humanismen
Generell kompetanse
-
kunne formidle sentrale temaer fra jødedommens, kristendommens og humanismens historie, lære og praksis
-
kunne bruke kunnskap og ferdigheter om kristendommen, jødedommen og humanismen på aktuelle problemstillinger
Vilkår for å gå opp til eksamen
For disiplinstudenter: Godkjente arbeidskrav.
For studenter i lektorutdanningen: Bestått praksis og arbeidskrav.
Nærmere informasjon om arbeidskrav gis ved studiestart.
Undervisnings- og læringsformer
Du vil arbeide med flere undervisnings- og læringsformer som forelesninger, selvstudium, seminarer, oppgaver og arbeidskrav.
Praksis er en egen arbeidsform for lektorstudentene.
Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Generell studiekompetanse.
Eksamen
Fire timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
KR-102 – Kristendommens historie | 5 |
KR-103 – Religioner og livssyn | 5 |