PSY928 Relasjonell og dialogisk tilnærming i møte med menn med skadelig seksuell atferd
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Per Arne Lidbom
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Følgende tema inngår i emnet:
- Nærhetsetikk og dialogisme
- Seksualitet / seksuelle overgrep
- Kommunikasjon
- Meg som person, nysgjerrighet og transparent
- Skam og isolasjon
- Recovery
Læringsutbytte
Studenten:
- har kunnskap om samspill mellom mennesker, teorier, metoder og hvordan dette anvendes i møtet med menn som har begått seksuelle overgrep
- har kunnskap om normal seksualitet og hvordan den kan uttrykkes på forskjellige vis; homofili, transseksualitet, BDSM, ulike fetisjer knyttet til seksualitet og om avvikende utvikling som kan medføre seksuelle forstyrrelser inkludert seksuelle overgrep
- har kunnskap om ulike typer seksuelle overgrep og hvordan disse kategoriseres juridisk og kan knyttes til ulike psykologiske faktorer
- har kunnskap om hvordan soning av straff kan påføre skadevirkninger som for eksempel isolasjonskader, skam, angst og depresjon
- har kunnskap om Recovery og hverdagslivets betydning
- kan etablere og vedlikeholde gjensidig trygge relasjoner og tåle å være i det ubehagelige og uforutsigbare
- har utviklet ferdigheter i lytting og responsivitet i møte med dem det gjelder
- kan reflektere over forholdet mellom det å være personlig og samtidig profesjonell i møte med menn som har begått seksuelle overgrep
- kan reflektere over hvordan man kan ivareta seg selv i møte med menn som har begått seksuelle overgrep
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent deltakelse i obligatorisk undervisning. Se emneheftet i Canvas for nærmere beskrivelse.
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Veiledet ferdighetstrening
- Øvelser
- Lesing av pensum/Selvstudium
- Gruppearbeid
Arbeidsomfanget er 270 timer. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Se emneheftet i Canvas for nærmere beskrivelse.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Bachelorgrad (180 sp) i helse- og sosialfag (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), psykologi, medisin, lærerutdanning, teologi/presteutdanning/pastorutdanning eller politiutdanning.
Graden høgskolekandidat (120 sp) i straffegjennomføring (fengselsbetjent) kvalifiserer også for opptak.
Det kreves i tillegg minst to års utdanningsrelevant yrkespraksis etter fullført utdanning.
Eksamen
Individuelt essay. Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått. Se emneheftet i Canvas for nærmere beskrivelse.