Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Angstbehandling

Undervisningsspråk

Norsk, men noe engelskspråklig pensum kan forekomme.

Innhold

Studiet gir en innføring i grunnleggende prinsipper i kognitiv atferdsterapi ved angstlidelse for barn og ungdom over 10 år. Det vil bli gitt opplæring i hvordan en konkret kan anvende disse prinsippene i praksis tilpasset ulike former for angst. Hovedfokus i studiet er opplæring i hvordan drive gruppebaserte mestringskurs for barn og unge med angst.
Mestringskursene består av en kortversjon (Mini-RISK: 15 timer) til bruk i førstelinjetjenesten og en langversjon (RISK: 38 timer) til bruk i spesialisthelsetjenesten. Mini-RISK består av 8 samlinger over 8 uker og har et omfang på ca. 15 timer. Ungdommene deltar på 7 samlinger mens foreldrene deltar på to av eksponeringssamlingene, samt første og siste samling sammen med lærer/helsesøster. Langversjonen av RISK går over 10 uker og består av 6 samlinger på 2,5 timer, 4 heldags- eksponeringssamlinger a 5 timer, samt 2 samlinger i for- og etterkant der begge foreldrene er til stede. Undervisning og veiledning blir tilpasset utfra om deltakerne kommer fra første- eller andrelinjetjenesten.

Læringsutbytte

Etter endt studie skal studenten:

Kunnskap

  • ha inngående kunnskap om kognitive atferdsterapeutiske prinsipper for håndtering av engstelige barn og unge

  • ha kunnskap om lav-terskel og høy-intensive intervensjoner for angstlidelse/engstelighet

  • ha kunnskap om den kognitive forståelsen og opprettholdelse av panikklidelse og sosial angst.

  • ha kunnskap om uhensiktsmessige måter foreldre involverer seg på

  • ha kunnskap om ulike former for lærerinvolvering ved behandling av engstelighet

  • ha inngående kunnskap om bruk av hjemmeoppgaver

  • ha kunnskap om utvikling av terapeutisk relasjon

  • Ha kunnskap om forebygging av angst hos barn og unge

Ferdigheter

  • kunne selvstendig planlegge, gjennomføre og evaluere mestringskurs for angst.

  • kunne gjennomføre spesifikke eksponeringsøvelser og atferds-eksperimenter som er tilpasset den enkelte angstlidelse; sosial angst, panikklidelse, agorafobi, spesifikk fobi, generalisert angstlidelse og separasjonsangst

  • kunne gjennomføre eksponeringsøvelser der foreldre og ungdom trener sammen.

  • Kunne samarbeide med skolen om gjennomføring av hjemmeoppgaver

  • kunne kartlegge og analysere ulike former for angstsymptomer

  • kunne gjenkjenne vanlige tankefeller/uhensiktsmessige fortolkninger ved angstlidelser

  • kunne utforme angsthierarki

  • kunne selvstendig anvende vanlige kartleggingsskjema ved engstelse

kunne identifisere unngåelsesatferd og sikkerhetsatferd ved ulike typer angstlidelser

Generell kompetanse

  • ha grunnleggende ferdigheter i kognitive prinsipper for mestring av angst.

  • kunne strukturere samtaler ut fra en agenda som lages

  • kunne forklare rasjonale i kognitive mestringskurs for angstlidelser

  • kunne foreta en avveiing mellom faglige, praktiske og etiske argumenter for valg av intervensjon

  • kunne håndtere samarbeidsproblemer

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent frammøte i obligatoriske deler av undervisningen og veiledning. Det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse på både undervisning og veiledning.

  • Studentene må ha gjennomført ett mestringskurs, og motta veiledning på to videoopptak.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger

  • Ferdighetstrening og veiledning. Studentene skal være gruppeleder på ett mestringskurs sammen med en annen gruppeleder i løpet av utdanningen. Gruppelederne er ansvarlig for å rekruttere barn/ungdommer til mestringskurset og til å drive mestringskurset mellom samlingene. Det blir gitt veiledning på praksisen underveis, og denne består av 25 timer med gruppeveiledning (4- personer per gruppe). Studentene må ta opp terapitimer på video, som sendes rekommandert til veileder på forhånd. Det må være minst to video fremlegg pr. student som skal evalueres av veileder. Fem av veiledningstimene er også avsatt pr terapeutpar mellom samlingene. Veiledningen vil bli gitt av erfarne gruppeterapeuter.

  • Selvstudier

  • Rollespill

  • Gruppearbeid

  • Praksis

  • Hospitering. I løpet av året, er det også anledning til å hospitere en dag på ABUP og observere hvordan intensiv heldagseksponering i flerfamiliegrupper blir gjennomført av erfarne terapeuter i ABUP. Disse dagene vil i hovedsak bli lagt i for- eller etterkant av de fire samlingene, men for deltagere i Agder vil også hospiteringen kunne foregå på andre tidspunkt.

Det er obligatorisk undervisning i emnet. Emnet har et arbeidsomfang på 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfaglige utdanninger eller godkjent lærerutdanning.

Minimum 2 års praksis fra arbeid med barn og unge. Denne erfaringen kan også være fra relevant arbeid før fullført utdanning (f.eks. arbeid som fagarbeider eller assistent).

Andre krav

For at det skal være mulig å få erfaring med å drive angstkurs i gruppe i praksis stilles det krav om at minst to fagpersoner fra samme arbeidssted, organisasjon eller kommune søker opptak til utdanningen.

Kandidatenes arbeidsgiver er ansvarlig for at de juridiske rammene for å tilby kognitiv terapi til barn og unge er tilfredsstilt. I tillegg må det avklares at studentene har tilstrekkelig tid i løpet av studiet til å gjennomføre den praksis som kreves.

Eksamen

Individuell vurdering av innlevert video-opptak av en mestringskurs-samling. Vurderingsuttrykk: Bestått- ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:03:03