Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Dette hovedemnet fokuserer på tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, og retter søkelys mot organisering av tjenestetilbudene til barn, ungdom og voksne. Emnet gir både kunnskap om dette, og sikter mot å etablere, videreføre og forsterke konkrete samarbeidsstrukturer i tjenestetilbudene.

  • Overordnede konvensjoner, og gjeldende lover og forskrifter

  • Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten

  • Individuell plan - prinsipper for brukerstyrte tjenester

  • Kvalitetssikring og internkontroll

  • Helse- og sosialpolitiske føringer i feltet - statlige meldinger, strategiplaner og veiledere

  • Organiseringen av lokale, regionale og nasjonale tjenestetilbud - fra profesjonsstyrte til brukerstyrte tjenester

  • Frivillige, selvhjelps- og brukerstyrte tiltak

  • Utvikling av helhetlige, koordinerte tjenester- tiltaksoversikt og tiltaksorientering i praksis

  • Forvaltning av taushetsplikt i praksis - et vern og et hinder?

  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid - om samarbeid og ansvarsdeling både i og mellom tjenester på ulike forvaltningsnivå

  • Samarbeidskunnskap - om ulike faggruppers kunnskaper og ansvarsområder

  • Kommunikasjon, konflikthåndtering og meklingstradisjoner

Læringsutbytte

Studentene har etter endt emne:

  • utviklet en historiekritisk forståelse for etableringen og utviklingen av tjenestetilbud overfor barn, ungdom og voksne

  • avansert kunnskap i hvordan tjenestetilbudet er oppbygd og organisert i dag, og hvilke planer, politiske føringer og vedtak som foreligger på området lokalt, regionalt og nasjonalt

  • kunnskaper om lover, forskrifter og andre samfunnsbestemte forhold som regulerer og styrer psykisk helsearbeid overfor barn, ungdom og voksne i ulike deler av tjenestene

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent frammøte på obligatorisk undervisning.

  • Bestått arbeidskrav
    Se emnehefte i Canvas for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger

  • Gruppearbeid

  • Seminarer

  • Selvstudier

Seminarene har en dialogisk arbeidsform der studentene er aktive og deltagende.

Det er obligatorisk undervisning i emnet. Se nærmere informasjon i Canvas.

Forventet arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen på 5 timer. Vurderes med gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:03:01