Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

  • Når livet blir vanskelig - erfaringer fra barn, ungdom og familier i sorg og krise

  • Ulike risikofaktorer for utvikling av psykososiale problemer - om barn av psykisk syke foreldre, barn som lever i familier med vold/familier med rusproblemer, skilsmisser, ensomhet og mobbing, fysisk og psykisk vanskjøtsel og mishandling, krigsopplevelser og traumer, religiøs fundamentalisme

  • Barn og ungdoms psykiske helse - historiske utviklingslinjer, nåtidige problemstillinger og framtidige utfordringer

  • Samvær, samspill og dialog gjennom refleksjon og reflekterende samtaler/team

  • Om makt, hjelp og krenkelser i terapeutiske relasjoner

  • Utvikling av personlig kommunikativ kompetanse

Læringsutbytte

Studentene har etter endt emne:

  • kompetanse til å initiere, utforme og delta i hjelpetiltak som er forankret i barn og unges behov, ønsker og forståelser av egen situasjon

  • kompetanse til å systematisere, dokumentere og formidle egen og andres erfaringskunnskap

  • innsikt i forskning, evaluering og kvalitetssikring av psykisk helsearbeid med særlig fokus på de utfordringer som et relasjonsfokus innebærer

  • kunnskap om psykiske problemer i et relasjonelt perspektiv

  • Kunnskap om intersubjektivitet og relasjonskompetanse - om empati, omsorg og anerkjennelse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Deltatt i obligatoriske deler av undervisningen.

  • Godkjent arbeidskrav (Nærmere beskrivelse i emneheftet)

Se nærmere informasjon i Canvas

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger
Det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse på timeplanlagte forelesninger.

Seminarer
Seminarene har en dialogisk arbeidsform der studentene er aktive og deltagende, og inviterer studentene til refleksjon over egen forståelse av og i praksis. Seminarene er obligatoriske, og det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse.

Selvstendige litteraturstudier og oppgaver.

Se nærmere informasjon i Canvas.

Forventet arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen på 5 timer. Vurderes med gradert karakter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 23:04:57