Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

PSY424 Psykososial helse

PSY431 Etikk, lovverk og organisering

PSY432 Perspektivmangfold og dialog

Innhold

Emnet gir kompetanse i ulike former for kunnskapsbasert praksis på individ-, gruppe- og

samfunnsnivå, og hvordan disse anvendes innen psykisk helse-, rus- og avhengighetsfeltet i tjenestene. Videre gir emnet inngående kunnskap om brukermedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå. Emnet gir også kompetanse i forskningsbasert praksisutvikling og utarbeidelse av prosjektrapport.

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har inngående kunnskap om betydningen av selvhjelp, likepersonsarbeid og frivillig arbeid

  • har inngående kunnskap om brukermedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå

  • har innsikt i kunnskapsbaserte metoder og arbeidsmåter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå for å forebygge, kartlegge og redusere problemutvikling, og for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse

  • har avansert kunnskap om hvordan bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse kan skapes gjennom dialog og samarbeid

  • har avansert kunnskap om faglig kvalitet og forsvarlighet i kartlegging, utredning, behandling og oppfølging, samt andre former for faglige praksiser

  • har kunnskap om vilkårene for fag- og utviklingsarbeid innen både psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

Ferdigheter

  • kan reflektere rundt hvordan styrke autonomi og medvirkning, også i situasjoner som medfører gjennomføring av inngripende tiltak

  • kan analysere og kritisk reflektere over hvordan egne holdninger, verdier og væremåter kan innvirke på arbeid med den det gjelder, deres familie og nettverk og samarbeidspartnere

  • kan bruke relevant kunnskap til å fremme brukermedvirkning på individ- og systemnivå

  • kan forholde seg kritisk til ulike kunnskapsbaserte arbeidsmåter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå og anvende disse for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse

  • kan kritisk vurdere kvalitet på ulike kunnskapskilder og deres relevans for praksis

  • kan gjennomføre og evaluere fagutviklingsprosjekter med utgangspunkt i forskningsbasert, praksisbasert og erfaringsbasert kunnskap

Generell kompetanse

  • kan analysere og reflektere kritisk over ulike arbeidsmåter og anvende disse innen psykisk helse-, rus- og avhengighetsfeltet

  • kan formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

  • kan bidra til nytenkning og fagutvikling innen sitt fagområde

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente arbeidskrav og deltagelse på obligatorisk undervisning. Se emneheftet for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer, gruppearbeid med veiledning, selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Se emneheftet for nærmere beskrivelse. Arbeidsomfang i emnet er 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Prosjektrapport utarbeidet i gruppe. Det gis gradert karakter. Det gis felles karakter til gruppen. Se emneheftet for nærmere beskrivelse.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:04:45