Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Ingen

Innhold

Praksisperioden har fokus på relasjon, barn-barn og barn-voksen, og studentene skal trene på ledelse av seg selv og barn. Studenten skal i løpet av første studieår få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg begynnende kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon. Gjennom observasjon og refleksjon skal studenten få innblikk i arbeidet som barnehagelærer. Studenten skal også ta aktiv del i hverdagslivet i barnehagen og delta aktivt i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner. 

Denne praksisperioden bygger på kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring 1 (BUL 1) 

Mer konkret informasjon om innholdet i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu

Læringsutbytte

Studenten skal 

  • vise grunnleggende evne til ledelse av seg selv og barn 

  • reflektere faglig og etisk over hva pedagogisk ledelse i møte med barn og barnegruppen innebærer 

  • planlegge, gjennomføre og vurdere pedagogiske aktiviteter med utgangspunkt i aktuelle kunnskapsområder  

  • ta i bruk observasjon og dokumentasjon som redskap for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov  

  • delta engasjert i og inspirere til lek på en støttende og lyttende måte 

  • forstå hva barns medvirkning kan være i barnehagen og inngå i omsorgsfulle relasjoner preget av innlevelse og anerkjennelse 

  • stimulere og støtte barns evner og ta hensyn til barns ulike bakgrunner og forutsetninger 

  • vise begynnende forståelse for sammenhengen mellom rammeplan for barnehagen, lokale planer og egne planer 

  • vise begynnende forståelse for sammenhengen mellom opplevelser i praksis og teori/forskning 

  • reflektere over sin posisjon som rollemodell for barn 

 

Studenten vil også bli vurdert i henhold til overordnede vurderingskriterier for praksis i barnehagelærerutdanningen (www.uia.no/praksisblu)

Undervisnings- og læringsformer

I praksis er studenten under jevnlig profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal observere, planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere over barnehagens praksis. Dette gjøres skriftlig og muntlig. 

Praksis foregår i barnehage og er obligatorisk. 

Omfang: 17 dager (2 av dagene gjennomføres tidlig i semesteret) 

Studentevaluering

Praksis evalueres digitalt ved slutten av praksisperioden, i tråd med kvalitetssystemet 

Eksamen

Praksisperioden høst og vår ses under ett. Sluttvurderingen kommer i 2. semester, men det skal gjennomføres en skriftlig midtveisvurdering etter endt praksisperiode i 1. semester. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen for praksisperioden. 

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis og for å kunne gå videre til PRA3-102

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PRA3-101K – Praksis 1. semester 0
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:05:33