Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

PRA064.

Innhold

Rollen som tospråklig lærer, selvstendig utøvelse og tilrettelegging av samarbeid.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har erfaringsbaserte kunnskaper om

  • den tospråklige læreren som del av skolen og lokalmiljøet

  • hva som er hensiktsmessige læremidler og undervisningsmetoder

  • hvordan gode flerkulturelle læringsmiljø kan utvikles

  • den tospråklige lærerens rolle i skole-hjem-samarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke systematisk og målrettet observasjon som metode i sin utvikling av rollen som tospråklig lærer

  • gjøre selvstendige og fornuftige valg i forhold til tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av undervisning

  • legge til rette for godt samarbeid mellom kolleger, lærer-elev og skole-hjem

  • tilegne seg ny faglig kunnskap og gjøre aktivt bruk av den i undervisning på måter som er tilpasset elevgruppen

Generell kompetanse

Studenten forstår og respekterer

  • formålsparagrafen og hovedlinjene i lærerprofesjonens etiske plattform

  • kommunikasjon og samhandling mellom kolleger, voksne-barn og skole-hjem

  • sin rolle og sitt ansvarsnivå i skolen og i skole-hjem-samarbeida

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis. Hele praksisperioden må være gjennomført senest to uker før eksamen i obligatorisk emne og innen 12 uker etter at praksisen ble påbegynt.

Undervisnings- og læringsformer

Teamarbeid, individuell forberedelse, observasjon, arbeid med refleksjonsnotat, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning.

Hver praksisperiode er normalt 20 sammenhengende dager. Dersom både praksislærer og student ønsker det kan opp til 10 dager organiseres som punktpraksis.

Eksamen

Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i tilhørende obligatorisk fag.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 09:03:59