PRA046 Praksis lektorutdanning trinn 8-13
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Espen Ekse-Gundersen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Bestått PRA045
Innhold
Emnet er en del av profesjonsfaget i lektorutdanningen, som består av pedagogikk, fagdidaktikk i to fag og praksis. Praksisemnet er inndelt i tre hovedområder: Skolen i samfunnet og faget i skolen, Elevkunnskap og lærerrollen og Undervisning og læring.
Skolen i samfunnet og faget i skolen: Skolen som arbeidsplass, skolens organisasjon, samarbeidsrutiner og læreplanarbeid.
Elevkunnskap og lærerrollen: Lærerens rolle i skolesamfunnet, ledelse av læringsarbeid i skolen, elevsamtaler, kollegasamarbeid og foreldresamarbeid.
Undervisning og læring: Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten ha
-
kunnskap om klasseledelse, læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer for elever på trinn 8-10
-
kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, teamarbeid og skole-hjem-samarbeid
-
kunnskap om skolen som profesjonsfellesskap og skolens satsingsområder
-
kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter
-
kunnskaper om læreplanen
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne
-
være en tydelig leder og lede læringsarbeid tilpasset mangfoldet i elevenes forutsetninger
-
alene og sammen med andre planlegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere undervisning på trinn 8-10 på bakgrunn av teoretisk og didaktisk kunnskap i egne fag
-
fremstille og begrunne det faglige innholdet slik at det er tilpasset elevenes forutsetninger
-
legge til rette for arbeid med de grunnleggende ferdighetene i egne fag
-
variere og begrunne et utvalg undervisningsmetoder og læremidler, selvstendig og gjennom elevmedvirkning
-
alene og i samarbeid med andre utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse gjennom underveisvurdering
-
samhandle med elever, foresatte, kolleger, skoleledelse og andre aktører i skolen
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten kunne
-
gjennomføre og reflektere over egen praksis i tråd med aktuelle læreplaner, andre nasjonale styringsdokumenter og profesjonsetiske perspektiver
-
kritisk vurdere egen og andres praksis
-
bygge gode relasjoner og kommunisere med elever og kolleger i tråd med profesjonsetiske prinsipper
-
vise interesse for skolens utviklingsarbeid
-
identifisere og håndtere brudd på skolens normer og regler
-
kritisk reflektere over bruk av profesjonsfaglig digitale verktøy i egen undervisning
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å oppnå karakteren Bestått. Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i emnene som inngår i profesjonsfaget.
Undervisnings- og læringsformer
Praksisperioden er på 30 dager og foregår på ungdomstrinnet. Studentene blir fordelt på utvalgte partnerskoler der de vil få felles utfordringer gjennom bl.a. skoleovertakelse i en uke av perioden. Under skoleovertakelsen må studentene også regne med å undervise i fag de ikke har formell fagkompetanse i.
Praksis skal være veiledet og variert og tilpasset den faglige bakgrunnen til den enkelte student.
Variert praksis i denne praksisperioden betyr at studentene skal få anledning til:
-
å planlegge, gjennomføre og evaluere egen undervisning
-
å observere undervisning, klasseledelse og elevenes læringsmiljø
-
å få innsikt i og bevissthet rundt relasjonsbygging
-
å delta aktivt i vurderingsarbeid sammen med medstudenter og praksislærer
-
å delta i team, seksjonsmøter, fellesmøter og andre aktuelle møter i praksisperioden
-
å få innblikk i planleggingsarbeid som halvårsplaner, periodeplaner o.l.
-
å få kunnskap om dokumentasjonskrav og elevadministrasjon
-
å få innsikt i skolens rutiner for å kartlegge elevene faglig
-
å få innsikt i skolens rutiner for å identifisere elever med lærevansker, psykiske vansker og elever i vanskelige livssituasjoner
-
å få innsikt i skolens tverrprofesjonelle samarbeid med ulike aktører
-
å få innsikt i samarbeidsrutiner og dokumentasjon vedrørende elver som har IOP
-
å få innsikt i skolens arbeid med psykososialt miljø og skolens rutiner for å forebygge og håndtere mobbing
-
å få kjennskap til skolens dokumenter som omtaler krisehåndtering
Tiden studentene bruker til praksis pr. uke, skal tilsvare en lærers arbeidsuke. Studentene skal være på skolen innenfor skolens kjernetid og delta i de aktiviteter som inngår i en læreres arbeidsplanfestede dag. Studentene kan ha både individuell praksis og parpraksis, og unntaksvis også gruppepraksis. Studentene får 8-12 undervisningstimer per uke og hovedregelen er at studenten i tillegg får 3-4 timer veiledning per uke. Praksis, forberedelse av praksis og etterarbeid i forbindelse med praksis er obligatorisk. Det er ikke anledning til å gå gjennomføre praksis på egen arbeidsplass.
Studentevaluering
Praksis evalueres etter at praksisperioden er gjennomført, i tråd med kvalitetssystemet.
Eksamen
Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurderingsrapport med karakter Bestått/Ikke bestått. Vurderingen blir gitt på grunnlag av oppnådd læringsutbytte og gitte kriterier for praksisperioden. For at praksislærere skal kunne veilede studentene videre i sin profesjonelle utvikling som lærer slik at det blir progresjon mellom praksisperiodene, bør studenten legge fram denne praksisrapporten for praksislærer i starten av neste praksisperiode.