PRA045 Praksis lektorutdanning trinn 8-13
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Espen Ekse-Gundersen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Bestått PRA044.
Innhold
Lærerrollen og faget i skolen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
-
erfaringsbaserte kunnskaper om karakteristiske trekk ved lærerrollen
-
erfaringsbaserte kunnskaper om observasjon i skolefag 2
-
erfaringsbaserte kunnskaper om planlegging og undervisning i skolefag 2
-
erfaringsbaserte kunnskaper om hensiktsmessige læremidler og ulike undervisningsmetoder
-
bevissthet om motivasjon og betydningen dette har for læring
Ferdigheter
Studenten kan:
-
observere systematisk
-
planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i samarbeid med andre og alene
-
bruke og begrunne ulike læremidler og undervisningsmetoder i undervisningen
Generell kompetanse
Studenten kan:
-
kommunisere og samhandle
-
opptre i tråd med lærerprofesjonens verdier og prinsippervurdere, reflektere over og utvikle egen praksis
Vilkår for å gå opp til eksamen
I høstsemesteret må studenten få godkjent praksis for å kunne gå videre i praksis i vårsemesteret.
Kriteriene for godkjent praksis i høstsemesteret er:
-
godkjent tilstedeværelse i praksis (100%)
-
godkjent tilstedeværelse i profesjonsfaglige samlinger (minimum 80%)
-
godkjent refleksjonsnotat
I vårsemesteret
-
godkjent tilstedeværelse i praksis (100%)
-
godkjent tilstedeværelse i profesjonsfaglige samlinger (minimum 80%)
Undervisnings- og læringsformer
Kurs, teamarbeid, individuell forberedelse, observasjon, arbeid med refleksjonsnotat, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning.
Praksis er på videregående skole. Praksis har et omfang på 10 dager høst og 10 dager vår. I tilknytning til praksisperiodene gjennomføres obligatoriske profesjonsfaglige samlinger i pedagogikk og fagdidaktikk.
Eksamen
Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren Bestått/Ikke bestått. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen.
Studenten bør legge frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode for å skape sammenheng og progresjon mellom praksisperiodene.