Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Ingen

Innhold

Lærerrollen og faget i skolen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har:

  • erfaringsbaserte kunnskaper om karakteristiske trekk ved lærerrollen

  • erfaringsbaserte kunnskaper om observasjon i skolefag 1

  • erfaringsbaserte kunnskaper om planlegging og undervisning i skolefag 1

  • erfaringsbaserte kunnskaper om hensiktsmessige læremidler og ulike undervisningsmetoder

Ferdigheter

Studenten kan:

  • observere systematisk

  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i samarbeid med andre og alene

  • bruke og begrunne ulike læremidler og undervisningsmetoder i undervisningen

  • mestre grunnleggende klasseledelse, eksempelvis relasjonsbygging, oppstart, avslutning og overganger

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • kommunisere og samhandle

  • opptre i tråd med læreprofesjonens verdier og prinsipper og vurdere, reflektere over og utvikle egen praksis

Vilkår for å gå opp til eksamen

I høstsemesteret må studenten få godkjent praksis for å kunne gå videre i praksis i vårsemesteret. Kriteriene for godkjent praksis i høstsemesteret er:

  • godkjent tilstedeværelse i praksis (100%)

  • godkjent tilstedeværelse i profesjonsfaglige samlinger (minimum 80%)

  • godkjent refleksjonsnotat

 

I vårsemesteret

  • godkjent tilstedeværelse i praksis (100%)

  • godkjent tilstedeværelse i profesjonsfaglige samlinger (minimum 80%)

Undervisnings- og læringsformer

Kurs på skolen i regi av ledelsen, teamarbeid, individuell forberedelse, observasjon, arbeid med refleksjonsnotat, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning, skyggepraksis.

Praksis er på ungdomstrinnet. Praksis har et omfang på 10 dager høst og 10 dager vår. I tilknytning til praksisperiodene gjennomføres obligatoriske profesjonsfaglige samlinger i pedagogikk og fagdidaktikk.

Studentevaluering

Praksis evalueres etter at praksisperioden er gjennomført, i tråd med kvalitetssystemet.

Eksamen

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren Bestått/Ikke bestått. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen.

Studenten bør legge frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode for å skape sammenheng og progresjon mellom praksisperiodene.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 09:03:57