Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Ingen

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis. Praksisemnet er inndelt i tre hovedområder: Skolen i samfunnet og faget i skolen, Elevkunnskap og lærerrollen og Undervisning og læring.

Skolen i samfunnet og faget i skolen: Skolen som arbeidsplass, skolens organisasjon, samarbeidsrutiner og læreplanarbeid.

 

Elevkunnskap og lærerrollen: Lærerens rolle i skolesamfunnet, ledelse av læringsarbeid i skolen, elevsamtaler, kollegasamarbeid og foreldresamarbeid.

 

Undervisning og læring: Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha:

  • kunnskap om klasseledelse, læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer for elever på trinn 8-10

  • kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, teamarbeid og skole-hjem-samarbeid

  • kunnskap om skolen som profesjonsfellesskap og skolens satsingsområder

  • kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter

  • kunnskaper om læreplanen

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • være en tydelig leder og lede læringsarbeid tilpasset mangfoldet i elevenes forutsetninger

  • alene og sammen med andre planlegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere undervisning på trinn 8-10 på bakgrunn av teoretisk og didaktisk kunnskap i egne fag

  • fremstille og begrunne det faglige innholdet slik at det er tilpasset elevenes forutsetninger

  • legge til rette for arbeid med de grunnleggende ferdighetene i egne fag

  • variere og begrunne et utvalg undervisningsmetoder og læremidler, selvstendig og gjennom elevmedvirkning

  • alene og i samarbeid med andre utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse gjennom underveisvurdering

  • samhandle med elever, foresatte, kolleger, skoleledelse og andre aktører i skolen

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • gjennomføre og reflektere over egen praksis i tråd med aktuelle læreplaner, andre nasjonale styringsdokumenter og profesjonsetiske perspektiver

  • kritisk vurdere egen og andres praksis

  • bygge gode relasjoner og kommunisere med elever og kolleger i tråd med profesjonsetiske prinsipper

  • vise interesse for skolens utviklingsarbeid

  • identifisere og håndtere brudd på skolens normer og regler

  • kritisk reflektere over bruk av profesjonsfaglig digitale verktøy i egen undervisning

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å oppnå karakteren Bestått.

Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i emnene som inngår i studiet.

Undervisnings- og læringsformer

Praksisperioden er på 30 dager og foregår på ungdomstrinnet. Studentene blir fordelt på utvalgte partnerskoler der de vil få felles utfordringer gjennom bl.a. skoleovertakelse i en uke av perioden. Under skoleovertakelsen må studentene også regne med å undervise i fag de ikke har formell fagkompetanse i.

Praksis skal være veiledet og variert og tilpasset den faglige bakgrunnen til den enkelte student.

Variert praksis i denne praksisperioden betyr at studentene skal få anledning til:

  • å planlegge, gjennomføre og evaluere egen undervisning

  • å observere undervisning, klasseledelse og elevenes læringsmiljø

  • å få innsikt i og bevissthet rundt relasjonsbygging

  • å delta aktivt i vurderingsarbeid sammen med medstudenter og praksislærer

  • å delta i team, seksjonsmøter, fellesmøter og andre aktuelle møter i praksisperioden

  • å få innblikk i planleggingsarbeid som halvårsplaner, periodeplaner o.l.

  • å få kunnskap om dokumentasjonskrav og elevadministrasjon

  • å få innsikt i skolens rutiner for å kartlegge elevene faglig

  • å få innsikt i skolens rutiner for å identifisere elever med lærevansker, psykiske vansker og elever i vanskelige livssituasjoner

  • å få innsikt i skolens tverrprofesjonelle samarbeid med ulike aktører

  • å få innsikt i samarbeidsrutiner og dokumentasjon vedrørende elver som har IOP

  • å få innsikt i skolens arbeid med psykososialt miljø og skolens rutiner for å forebygge og håndtere mobbing

  • å få kjennskap til skolens dokumenter som omtaler krisehåndtering

 

Tiden studentene bruker til praksis per. uke skal tilsvare en lærers arbeidsuke. Studentene skal være på skolen innenfor skolens kjernetid og delta i de aktiviteter som inngår i en lærers arbeidsplanfestede dag.

Studenter som har fått opptak til PPU med to fag skal ha praksis i begge fagene. Studentene kan ha både individuell praksis og parpraksis og unntaksvis også gruppepraksis. Studentene skal undervise i et omfang som tilsvarer 8-12 undervisningstimer á 45 minutter per uke. I tillegg skal studenten som hovedregel få 3-4 timer veiledning per uke. Praksis, forberedelse av praksis og etterarbeid i forbindelse med praksis er obligatorisk. Det er ikke anledning til å gjennomføre praksis på egen arbeidsplass.

Studentevaluering

Praksis evalueres etter at praksisperioden er gjennomført, i tråd med kvalitetssystemet.

Eksamen

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurderingsrapport med karakter Bestått/Ikke bestått. Vurderingen blir gitt på grunnlag av oppnådd læringsutbytte og gitte kriterier for praksisperioden.

Studenter som har fått opptak til PPU med to fag får én vurderingsrapport per fag, og begge fagene må være vurdert til bestått for at praksisperioden som helhet skal være bestått.

 

For at praksislærere skal kunne veilede studentene videre i sin profesjonelle utvikling som lærer slik at det blir progresjon mellom praksisperiodene, bør studenten legge fram praksisrapporten for praksislærer i starten av neste praksisperiode.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:05:22