Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Veilederutdanning for praksislærere i barnehage

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Godkjent barnehagelærerutdanning. Søkere må være tilsatt i barnehage i studieåret videreutdanningen gjennomføres.

Innhold

Emnet gir innsikt i sentrale begreper og problemstillinger innen veiledning og bidrar til inngående kunnskap om det pedagogiske veiledningsfeltets ulike teorier, tilnærminger, roller, relasjoner og aktiviteter. Deltakernes yrkespraksis utgjør en sentral del av studiet.

Praktisk anvendelse, og design av veiledning på individ- gruppe- og organisasjonsnivå er sentralt i emnet. Det legges vekt på at studentene skal utvikle et analytisk, reflektert og kritisk syn på ulike tilnærminger og tilpasse metoder og strategier til skiftende kontekster.

Gjennom økt veiledningskompetanse vil studenten lære å anvende erfarings- og forskningsbasert kunnskap, bli i stand til å lede og å være en pådriver for endrings- og utviklingsarbeid og faglig nytenkning, som medvirkning til økt kvalitet i barnehagen.

Etiske utfordringer som aktualiseres i veiledning på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå knyttet til utdanning og yrke, står sentralt. Mulige motsetninger mellom individuelle, samfunnsmessige samt ulike profesjoners behov og målsettinger belyses og drøftes. Sentrale styringsdokument for barnehagens innhold og oppgaver vektlegges.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

Kunnskaper

  • ha inngående kjennskap og kritisk forhold til grunnleggende veiledningsteori og sentrale veiledningspedagogiske teorier og strategier

  • kunne identifisere og anvende kunnskap om kommunikasjon og samspill i veiledning på individ og systemnivå

  • kunne anvende kunnskap om gruppeprosesser og konflikthåndtering

  • ha avansert kunnskap om praksisfeltet som læringsarena for profesjonsutdanning

  • ha inngående kjennskap til sentrale styringsdokumenter

Ferdigheter

  • kunne planlegge og gjennomføre veiledning, analysere og drøfte veiledningsstrategier

  • kunne utforske, analysere og kritisk reflektere over pedagogisk veiledning, egen rolle som veileder, samt vurdering av studenter i praksis

  • være i stand til å anvende grunnleggende veiledningsferdigheter på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, samt anvende digital veiledningsteknologi

  • kunne analysere, lede og arbeide selvstendig og praktisk med pedagogisk utviklingsarbeid

Generell kompetanse

  • kunne analysere og vurdere veiledningens betydning for praksisstudentens læring og utvikling

  • kunne organisere praksisveiledning med tanke på praksisstudentens behov og integritet i praksissituasjonen

  • kunne analysere og kritisk reflektere over praksis som utdanningsarena

  • kunne anvende, formidle og forholde seg kritisk til pedagogiske og didaktiske tilnærminger til veiledningsfeltet

  • kunne identifisere og finne løsninger på etiske problemstillinger i samsvar med en verdibasert grunnholdning

  • ved hjelp av veiledningspedagogisk kompetanse, kunne synliggjøre og formidle erfarings- og forskningsbasert kunnskap

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • godkjent fire areidskrav fra arbeid i basisgruppene

  • deltagelse på seminar med trening av ferdigheter i veiledning

  • godkjent individuell skriftlig oppgave

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert rundt fellessamlinger, nettressurser, basisgrupper, praktiske veiledningsøvelser og skriftlige arbeider. Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper. Emnet er praksisrettet, og forutsetter aktiv deltagelse fra studentene. Det er obligatorisk å delta på seminar med veiledningstrening, der studenten anvender erfaringsbasert- og forskningsbasert kunnskap på erfarte utfordringer fra praksis.

Studenten skal arbeide i basisgrupper på og mellom samlingene, og levere to individuelle og to gruppeoppgaver i tilknytning til dette arbeidet. I tillegg skal studenten skrive er individuell oppgave, der det inngår veiledning i barnehagen.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 800 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Skriftlig individuell semesteroppgave der studentene på bakgrunn av teori beskriver, kritisk vurderer og diskuterer en praktisk veiledningssituasjon knyttet til barnehagens virksomhet. Gradert karakter. Det vil bli informert om omfanget av oppgaven ved studiestart.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Emnet tilbys gjennom Utdanningsdirektoratets satsing Kompetanse for fremtidens barnehager.

Emnet kan inngå i Barnehagekunnskap, masterprogram.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED981 – Veiledningspedagogikk 1 for praksislærere i barnehagelærerutdanningen 15
PED992 – Veilederutdanning grunnemne. Veiledningsteori og metode 10
PED993 – Veilederutdanning. Profesjonskvalifisering og kollegaveiledning 10
PED994 – Veilederutdanning valgemne 1b. Profesjonsveiledning. 10
PED535 – Veiledningspedagogikk for praksislærere i barnehagelærerutdanningen 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:02:36