Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Veiledningspedagogikk, helse

Forkunnskapskrav

Bestått PED 974 Veiledningspedagogikk ¿ fokus individ- og gruppenivå

eller

PED 921 Veiledningspedagogikk- fokus individnivå 2

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter endt emne

- har studenten avanserte kunnskaper om veiledningstilnærminger

- har studenten avanserte kunnskaper om kommunikasjons- og samspillprosesser i grupper

- kan studenten analysere og begrunne egen veiledningspraksis

Ferdigheter

Etter endt emne

- har studenten avanserte ferdigheter i veiledning på individnivå og gruppenivå

- anvender studenten ulike ferdigheter tilpasset forskjellige former for veiledning

Generell kompetanse

Etter endt emne

- har studenten avansert relasjons-kompetanse til å møte mennesker i veiledningssituasjoner på individ og gruppenivå

- er studenten bevisst egne verdier og holdningers betydning i veiledningsrelasjoner

- tar studenten aktivt ansvar for faglig og personlig vekst for å kunne foreta forsvarlige etiske vurderinger i veiledningsarbeid

Vilkår for å gå opp til eksamen

- Deltakelse i basisgruppe m/ innlevering av 4 logger fra arbeidet i gruppen

- Godkjent grupperapport

Undervisnings- og læringsformer

Fellessamlinger som varierer mellom:

- Forelesninger/demonstrasjon

- Veiledningsøvelser

- Gruppearbeid m/plenumspresentasjoner

 

Basisgrupper som fortrinnsvis benyttes til:

- Gjensidig veiledning og idéutveksling

- Drøfting og bearbeiding av skriftlige oppgaver

- Drøfting og bearbeiding av aktuell litteratur

 

Skriftlige arbeider som ligger til emnet:

- Logger fra arbeidet i basisgruppene

- Grupperapport fra arbeidet i basisgruppene

 

Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning på minst 180 studiepoeng, og minst ett års utdanningsrelevant yrkespraksis etter endt utdanning.

Eksamen

Emnet avsluttes med en individuell muntlig høring med utgangspunkt i en case/situasjonsbeskrivelse. Det gis gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED400 – Veiledningspedagogikk I 15
PED412 – Veiledningspedagogikk 1- påbyggningsmodul 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:02:35