PED975 Veiledningspedagogikk - fokus individ- og gruppenivå II
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Frank Oterholt
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Veiledningspedagogikk, helse
Forkunnskapskrav
Bestått PED 974 Veiledningspedagogikk ¿ fokus individ- og gruppenivå
eller
PED 921 Veiledningspedagogikk- fokus individnivå 2
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter endt emne
- har studenten avanserte kunnskaper om veiledningstilnærminger
- har studenten avanserte kunnskaper om kommunikasjons- og samspillprosesser i grupper
- kan studenten analysere og begrunne egen veiledningspraksis
Ferdigheter
Etter endt emne
- har studenten avanserte ferdigheter i veiledning på individnivå og gruppenivå
- anvender studenten ulike ferdigheter tilpasset forskjellige former for veiledning
Generell kompetanse
Etter endt emne
- har studenten avansert relasjons-kompetanse til å møte mennesker i veiledningssituasjoner på individ og gruppenivå
- er studenten bevisst egne verdier og holdningers betydning i veiledningsrelasjoner
- tar studenten aktivt ansvar for faglig og personlig vekst for å kunne foreta forsvarlige etiske vurderinger i veiledningsarbeid
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Deltakelse i basisgruppe m/ innlevering av 4 logger fra arbeidet i gruppen
- Godkjent grupperapport
Undervisnings- og læringsformer
Fellessamlinger som varierer mellom:
- Forelesninger/demonstrasjon
- Veiledningsøvelser
- Gruppearbeid m/plenumspresentasjoner
Basisgrupper som fortrinnsvis benyttes til:
- Gjensidig veiledning og idéutveksling
- Drøfting og bearbeiding av skriftlige oppgaver
- Drøfting og bearbeiding av aktuell litteratur
Skriftlige arbeider som ligger til emnet:
- Logger fra arbeidet i basisgruppene
- Grupperapport fra arbeidet i basisgruppene
Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er beregnet til ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning på minst 180 studiepoeng, og minst ett års utdanningsrelevant yrkespraksis etter endt utdanning.
Eksamen
Emnet avsluttes med en individuell muntlig høring med utgangspunkt i en case/situasjonsbeskrivelse. Det gis gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED400 – Veiledningspedagogikk I | 15 |
PED412 – Veiledningspedagogikk 1- påbyggningsmodul | 15 |