Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Veiledningspedagogikk, helse

Forkunnskapskrav

Bestått PED 973 Veiledningspedagogikk - fokus individnivå

eller

PED 920 Veiledningspedagogikk - fokus individnivå 1.
eller
SY-922 Digital veilederutdanning for praksisveiledere i sykepleie

Innhold

Studenten skal i emnet fokusere på veiledning på individnivå og gruppenivå

Sentrale temaer:

- Vitenskapelig grunnsyn

- Veiledning i grupper

- Utvidelse av veiledningstilnærminger

- Metodeutvidelse

- Veiledningspraksis

Læringsutbytte

Kunnskapsmål

Etter endt emne

- har studenten avanserte kunnskaper om veiledningstilnærminger og deres vitenskapsteoretiske grunnsyn

Ferdighetsmål

Etter endt emne

- har studenten avanserte ferdigheter i veiledning på individnivå og gruppenivå

Generell kompetanse

Etter endt emne

- har studenten avansert relasjons-kompetanse til å møte mennesker i veiledningssituasjoner på individ og gruppenivå

Vilkår for å gå opp til eksamen

- Godkjent obligatorisk deltakelse i basisgruppen m/innlevering av fire logger fra arbeidet i gruppen.

- Gjennomført praksis.

- Presentasjon av praksiserfaringene i eget seminar.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er samlingsbasert. Dette inkluderer:

Fellessamlinger som varieres mellom:

- Forelesninger/demonstrasjoner

- Veiledningsøvelser

- Gruppearbeid m/plenumspresentasjoner

 

Basisgrupper som fortrinnsvis benyttes til:

- Gjensidig veiledning og idéutveksling

- Drøfting og bearbeiding av skriftlige oppgaver

- Bearbeiding og drøfting av aktuell litteratur

- Drøfting og bearbeiding av egen praksissituasjon

 

Veiledningspraksis som skal inneholde følgende krav:

- Veiledning individuelt eller gruppe over 5 ganger

- Studentene går sammen i par og gir hverandre veiledning på veiledning 3 av de 5 gangene.

- Deltakelse på praksisseminar

 

Skriftlige arbeider studenten skal levere:

- logger fra arbeidet i basisgruppene

 

Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning på minst 180 studiepoeng, og minst ett års utdanningsrelevant yrkespraksis etter endt utdanning.

Eksamen

Emnet avsluttes med skriftlig individuell hjemmeoppgave med varighet på 14 dager. Eksamen vurderes med gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED411 – Veiledningspedagogikk 1 - innføringsmodul 7.5
PED900 – Veiledningspedagogikk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:02:35