Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Yrkesfaglærerløftet

Forkunnskapskrav

Søkere må ha yrkesfaglærerutdanning og være ansatt i videregående skole hvor de underviser i programfag på yrkesfaglige utdanningsprogram eller programområder.

Innhold

Emnet vil legge vekt på både praktisk, yrkesdidaktisk og profesjonsfaglig digital kompetanse. I tillegg vil studiet bidra til å skape praksisnære situasjoner slik at det blir lettere for lærere å overføre kompetansen de tilegner seg til det yrkesfaglige praksisfeltet.

 

Emnet skal gi innsikt i historien bak fremveksten av digitale verktøy. Det vil også rette oppmerksomheten mot arbeidsformer, vurderingsformer og bruk av teknologi for å kunne lage egne læringsressurser innen sine fagemner.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Etter fullført emne skal studenten

 

  • kjenne til ulike teorier rundt digital pedagogikk og e-læring
  • ha innsikt i og forståelse for bruk av teknologi i undervisningen
  • ha innsikt i hva som kreves av en lærer som ønsker å benytte seg av digitale verktøy
  • ha innsikt i hvordan bruken av teknologi og digitale verktøy kan tilpasse og modernisere undervisningen

 

FERDIGHETER

Etter fullført emne skal studenten

 

  • ha utviklet ferdigheter og ha innsikt i ulike digitale spesifikke verktøy som kan være relevant for studieprogrammet
  • kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg med bruk av digitale teknologier i eget yrkesfaglig utdanningsprogram
  • kunne legge til rette for kommunikasjonsprosesser ved hjelp av ulike typer medier
  • kunne se sammenhenger mellom skolens mål og bruken av teknologi for å fremme disse

 

 

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne skal studenten

 

  • kjenne til hvordan man gjennomfører undervisning i sammenheng med kompetanse for det 21. århundre
  • kunne reflektere over erfaringer gjort i praktiske øvelser gjennomført alene og i gruppen
  • kunne analysere og bidra til kunnskapsutvikling hos medarbeidere i eget praksisfelt, ved bruk av erfaringslæring (lære ved å oppdage)
  • kunne identifisere samarbeidsutfordringer på ulike nivå
  • kunne identifisere nye måter å kommunisere og formidle undervisning på

Vilkår for å gå opp til eksamen

Oppmøte på samlingene og godkjente obligatoriske oppgaver til de forskjellige temaene. Informasjon om innhold og antall arbeidskrav blir gitt ved oppstarten av emnet.

Undervisnings- og læringsformer

Semesteret består av tre fysiske samlinger og to nettbaserte samlinger. og det legges opp til varierte arbeidsformer med søkelys på aktivitet og engasjement. Arbeidet knyttes tett opp til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) og det profesjonsfaglige digitale rammeverket.

 

Det legges opp til konkrete læringssituasjoner som egenproduksjon av instruksjonsvideoer. Emnet undervises med utgangspunkt i begrepene som brukes i læreplanverket. Et hovedmål med undervisningen er at deltakerne kjenner igjen praksisfeltet og blir utfordret til å bruke ny kompetanse i egen undervisning.

Arbeidsformen er dynamisk og interaktiv, og den enkelte blir utfordret i plenum, gruppevis og individuelt. Studentene organiseres i undervisningsgrupper hvor bruk av verktøy, teori, erfaringsutveksling, trening og samspill står sentralt. Praktiske øvelser brukes til å synliggjøre hvordan praksis og teori kan forsterke hverandre gjennom erfaringslæringsprinsipper.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Individuell muntlig eksamen om egenprodusert e-læringsressurs.

Studenten skal i løpet av semesteret produsere en egen e-læringsressurs om et selvvalgt tema og prøve denne ut i undervisningssituasjoner på sin skole.

 

Vurderingsuttrykk: bestått/ikke bestått.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED978 – IKT og e-læring i yrkesfag 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 09:03:48