Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk

Forkunnskapskrav

Ph.d.-kandidatene som deltar på kurset må være tatt opp på et relevant ph.d.-program

Innhold

Emnet gir en grundig innføring i aktuelle forskningsdesign i dette feltet som verktøy for akademisk arbeid. Dette inkluderer innhold om sammenhenger og konflikter mellom mer generelle vitenskapelige teorier og forskningsdesign i deltakende forskning og aksjonsforskning. I emnet skal det også arbeides med ulike epistemologiske perspektiver og etikk i forskningsdesignene som tas opp. Aktuelle utfordringer og praksiseksempler for disse forskningsdesignene er viktige aspekter ved kurset.

Læringsutbytte

Etter fullført kurs skal ph.d.-kandidatene ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har oppdatert kunnskap om aktuelle perspektiver på epistemologi, etikk og forskningsdesign for deltakende forskning og aksjonsforskning

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan analysere og diskutere ulike perspektiver, forbindelser og kunnskapsbaserte teorier om deltakende forskning og aksjonsforskning i utdanningsforskning
  • kan formulere epistemologiske, metodologiske og etiske utfordringer omkring deltakende forskning og aksjonsforskning i utdanningsforskning.
  • kan presentere ulike forskningsdesign om deltakende forskning eller aksjonsforskning
  • kan relatere kunnskap om deltakende forskning og aksjonsforskning til egen forsking

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan identifisere og diskutere forbindelser og konflikter mellom mer generelle vitenskapelige teorier og forskningsdesign i deltakende forskning og aksjonsforskning knyttet til kandidatens eget forskningsfelt.
  • kan presentere i muntlig eller skriftlig form, grunnleggende kvaliteter ved i deltakende forskning og aksjonsforskning

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, diskusjoner og seminaraktiviteter

Tilbys som enkeltemne

Ja

Eksamen

Muntlig fremlegg og forsvar av forskningsprosjekt

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 09:03:47