PED612 Deltakende forskning: Aksjon og endring
- Studiepoeng:
- 2
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk
Forkunnskapskrav
Ph.d.-kandidatene som deltar på kurset må være tatt opp på et relevant ph.d.-program
Innhold
Emnet gir en grundig innføring i aktuelle forskningsdesign i dette feltet som verktøy for akademisk arbeid. Dette inkluderer innhold om sammenhenger og konflikter mellom mer generelle vitenskapelige teorier og forskningsdesign i deltakende forskning og aksjonsforskning. I emnet skal det også arbeides med ulike epistemologiske perspektiver og etikk i forskningsdesignene som tas opp. Aktuelle utfordringer og praksiseksempler for disse forskningsdesignene er viktige aspekter ved kurset.
Læringsutbytte
Etter fullført kurs skal ph.d.-kandidatene ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- har oppdatert kunnskap om aktuelle perspektiver på epistemologi, etikk og forskningsdesign for deltakende forskning og aksjonsforskning
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan analysere og diskutere ulike perspektiver, forbindelser og kunnskapsbaserte teorier om deltakende forskning og aksjonsforskning i utdanningsforskning
- kan formulere epistemologiske, metodologiske og etiske utfordringer omkring deltakende forskning og aksjonsforskning i utdanningsforskning.
- kan presentere ulike forskningsdesign om deltakende forskning eller aksjonsforskning
- kan relatere kunnskap om deltakende forskning og aksjonsforskning til egen forsking
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan identifisere og diskutere forbindelser og konflikter mellom mer generelle vitenskapelige teorier og forskningsdesign i deltakende forskning og aksjonsforskning knyttet til kandidatens eget forskningsfelt.
- kan presentere i muntlig eller skriftlig form, grunnleggende kvaliteter ved i deltakende forskning og aksjonsforskning
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, diskusjoner og seminaraktiviteter
Tilbys som enkeltemne
Ja
Eksamen
Skriftlig innlevering av skisse til forskningsprosjekt