PED611 Allmenndidaktikk, skole og samfunn
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Ilmi Willbergh
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk
Forkunnskapskrav
Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram.
Innhold
I emnet skal kandidatene møte, mestre og vurdere hvordan skole, undervisning og læring forstås innen allmenndidaktikken. Emnet gir en grundig innføring i skolen som samfunnsinstitusjon og dens formål og innhold. Dette inkluderer historiske perspektiver på hvordan skolen og allmenndidaktikken vokste fram. I emnet arbeider vi også med hvordan ulike didaktiske modeller kan anvendes som verktøy i undervisning. Et sentralt spenn i emnet vil gå mellom dets bidrag til kunnskapsutvikling om hva undervisning er og krav om evne til å vurdere ulike tilnærminger til undervisning. Nåtidige utfordringer for allmenndidaktikken som teori og praksis, er også viktige perspektiver i emnet. Slike utfordringer kan komme fra utdanningspolitikk og styring, eller fra hendelser og fenomener i samfunnsutviklingen.
Læringsutbytte
Etter endt emne skal ph.d.-kandidaten:
- være i kunnskapsfronten innenfor fagområdet allmenndidaktikk
- ha inngående kunnskap om skolen som samfunnsinstitusjon, dens formål, innhold og forbindelser mellom diskurser på makro- og mikronivå
- ha kunnskap om allmenndidaktikkens historie, samt hvordan skolen har vokst fram som samfunnsinstitusjon
- kunne analysere didaktisk teori og praksis på bakgrunn av forskjellige didaktiske modeller og undervisningstradisjoner
- kunne identifisere hvordan aktuelle tema formuleres innen ulike forskningstradisjoner som teoretiserer hva undervisning og læring er
- kunne vurdere kritisk de ulike forskningstradisjonenes tilnærming til undervisning
- kunne analysere nåtidige utfordringer for allmenndidaktikken som teori, forskningsfelt og praksis, samt aktuelle utfordringer for skole og undervisning
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, diskusjoner og seminar.
Tilbys som enkeltemne
Ja.
Eksamen
Paper på 7-10 sider (2500-3000 ord). Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått.
En kan få 2 studiepoeng ved full deltakelse uten paper. Deltakelse er obligatorisk.