Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk

Forkunnskapskrav

Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram

Innhold

Emnet vil rette oppmerksomheten mot grunnlagsproblemer i spesialpedagogikken, og hvilke konsekvenser forskjellige forståelsesmodeller får for praksis. I særlig grad vil spenningen mellom en individuell og en sosial tilnærming til funksjonshemming bli gjenstand for drøfting. Viktige sprøsmål å stille er hva det skyldes at spesielle behov som følge av nedsatt funskjon, kan bli funskjonshemming, og hvordan motstridende forståelsesmåter gir ulike føringer for realisering av den inkluderende skolen og for forskjellige pedagogiske praksiser.

I forhold til skolesektoren er sentrale spørsmål å stille hva som er hensikten med inkludering, hva vi ønsker at inkludering skal føre til og hvordan vi kan vite når vi har oppnådd det. I emnet vil inkludering ikke bare bli sett på som et strukturelt problem, også det etiske aspektet vil bli drøftet.

Motstridende faglige tilnærminger er en del av den norske diskursen og kommer til uttrykk gjennom striden om allmennpedagogisk kompetanse er tilstrekkelig for å sikre tilpasset opplæring for alle elever eller om den må kompletteres med spesialpedagogisk kompetanse. Denne tematikken vil bli sett i forhold til spørsmålet om mulighetene for likeverdig opplæring i en inkluderende skole best ivaretas dersom retten til spesialundervisning fortsetter som en grunnleggende individuell rettighet i juridisk forstand.

Rådgiving står sentralt innenfor spesialpedagogikken, og emnet vil analysere rådgiving som fenomen i dagens samfunn. Videre vil en ta opp til diskusjon hvordan rådgiving fungerer i skole, hjelpeapparat og overfor tjenestemottaker gjennom å analysere møtet mellom tjenestemottaker og tjenesteyter der fokus blant annet vil være idealet om dialog, maktforhold og samarbeid. Det siste gjelder både samarbeid mellom profesjonell og ikke-profesjonell, og mellom profesjonelle.

Læringsutbytte

Etter endt emne skal kandidaten:

  • være oppdatert når det gjelder internasjonal diskurs om grunnlagsproblemer innenfor spesialpedagogikken

  • være innforstått med divergerende forståelsesmåter i den norske diskursen, særlig striden mellom allmennpedagogikken og spesialpedagogikken i forhold til sikring av tilpasset opplæring for alle elever

  • kunne vurdere konsekvensene av ulike forståelsesmodeller for realisering av en inkluderende skole og for forskjellige pedagogiske praksiser og strukturer som tar hensyn til elever med spesielle behov

  • kunne analysere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike forskningsmetodiske tilnærminger til spesialpedagogisk problematikk

  • kunne bidra til kritikk av etablerte standpunkter innenfor allmenpedagogiske og spesialpedagogiske fagmiljøer, og til nyorientering av forholdet mellom disse fagdisiplinene

  • kunne formulere problemstillinger for, planlegge og gjennomføre forskning på spesialpedagogiske problemstillinger på et nivå som muliggjør publisering av funn i internasjonale tidsskrifter

  • kunne identifisere relevante etiske problemstillinger og gjennomføre egen forskning med faglig integritet

  • kunne analysere rådgivning som fenomen i dagens samfunn og ha en kritisk forståelse av hvordan rådgivning fungerer i skole, hjelpeapparat og overfor tjenestemottaker

Vilkår for å gå opp til eksamen

Til emnet kreves det at kandidaten gjennomgår relevant litteratur. Kandidatens arbeid dokumenteres gjennom innlevering av paper.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert som to samlinger og vil på den måten gi rom for kandidatenes egen utdyping og bearbeiding mellom samlingene av de problemstillinger som reises.
I første samling vil kandidatene få presentert aktuelle problemstillinger innenfor det spesialpedagogike fagfeltet gjennom forelesninger ved og møte med ledende representanter for faget, nasjonalt og internasjonalt. På denne samlingen vil hver kandidat få veiledning i hvordan pensumlitteraturen kan knyttes til arbeidet med eget paper og hvordan denne emnedokumentasjone kan bygges opp.
I perioden mellom samlingene forventes det at kandidatene gjennomgår pensumlitteraturen og at de deltar i en perspektivering av denne på Canvas.
Opplæringene i andre samling vil også organiseres i form av forelesninger og drøfting av problemstillinger som er aktuelle i spenningsforholdet mellom divergerende forståelsesmåter i faget. Emnet fokuserer både på substansielle forhold og på metodologi, dvs hvilke forskningsmessige utfordringer spesialpedagogikken representerer. På siste samling får kandidatene videre veiledning på arbeidet med paperet.

Eksamen

Paperet må godkjennes. Vurderingsuttrykk: bestått/ikke bestått

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 09:03:45