Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir innsikt i sentrale begreper og problemstillinger innenfor veiledning, og bidrar til inngående kunnskap om det pedagogiske veiledningsfeltets ulike teorier, tilnærminger, roller, relasjoner og aktiviteter. Bevisst utvikling av praksislærerens og praksisstudenters yrkesrolle utgjør en sentral del av emnet. Det legges vekt på at studenten skal utvikle et analytisk, reflektert og kritisk syn på veiledning, og tilpasse veiledningsmetoder og strategier til skiftende behov og kontekster. Gjennom økt veiledningskompetanse vil studenten lære å anvende erfarings- og forskningsbasert kunnskap, som skal medvirke til økt kvalitet i barnehagen. Etiske utfordringer som aktualiseres i veiledning på individ- og systemnivå, står sentralt. Sentrale styringsdokument for barnehagens innhold og oppgaver vektlegges.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

Kunnskaper

-ha inngående kunnskap om og kritisk forhold til grunnleggende veiledningsteori og sentrale veiledningspedagogiske teorier og strategier

-kunne identifisere og anvende kunnskap om kommunikasjon og samspill i veiledning

-ha avansert kunnskap om praksisfeltet som læringsarena for profesjonsutdanning

Ferdigheter

-kunne planlegge og gjennomføre veiledning, analysere og drøfte veiledningsstrategier

-kunne utforske, analysere og kritisk reflektere over pedagogisk veiledning og egen rolle som barnehagelærer og praksislærer

-kunne anvende grunnleggende veiledningsferdigheter på individ- og systemnivå 36

-kunne observere, analysere og reflektere over praksissituasjoner, og gi læringsfremmende tilbakemeldinger

-kunne planlegge veiledning i sammenheng med barnehagens samfunnsmandat, rammer og retningslinjer

Generell kompetanse

-kunne analysere og vurdere veiledningens betydning for studentens læring og utvikling

-kunne ivareta studentens behov og integritet i praksissituasjonen

-kunne anvende, formidle og forholde seg kritisk til pedagogiske og didaktiske tilnærminger til veiledningsfeltet

-kunne identifisere og finne løsninger på etiske problemstillinger i samsvar med en verdibasert grunnholdning 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente arbeidskrav fra arbeid i basisgruppe. Antall klargjøres ved studiestart.
Deltagelse på seminar med trening av ferdigheter i veiledning.
Godkjent individuell skriftlig rapport fra gjennomført veiledningspraksis.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil være organisert rundt fellesundervisning, basisgrupper, praktiske veiledningsøvelser og skriftlige arbeider. Emnet er praksisrettet, og forutsetter aktiv deltagelse fra studentene.

 

Gjennom studiet skal studenten delta i en basisgruppe og levere inn individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, tilknyttet dette arbeidet. Studenten skal gjennomføre veiledning i praksis, og skrive en individuell praksisrapport. Faglærer gir tilbud om veiledning og godkjenner rapporten, i læringsplattformen. Det er obligatorisk å delta på seminar med trening av ferdigheter i veiledning.

 

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Muntlig gruppeeksamen. Studentene vurderes individuelt. Gradert karakter

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED981 – Veiledningspedagogikk 1 for praksislærere i barnehagelærerutdanningen 15
PED981 – Veiledningspedagogikk 1 for praksislærere i barnehagelærerutdanningen 15
PED992 – Veilederutdanning grunnemne. Veiledningsteori og metode 10
PED976 – Veilederutdanning for praksislærere i barnehage 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 09:03:43