PED533 Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer, profesjonsrettet spesialpedagogikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- David Lansing Cameron
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Forkunnskapskrav
Bestått praksis i 4. studieår.
Innhold
Emnet gir en grunnleggende innføring i spesialpedagogisk forskningsmetode, som inkluderer design og metoder for innsamling, analyse og tolkning av data gjennom både kvantitative og kvalitative tilnærminger til spesialpedagogiske problemstillinger. Fokus vil blant annet være casestudier, evaluering, aksjonsforskning og utviklingsarbeid innenfor spesialpedagogisk virksomhet. Emnet vil også gi en grunnleggende innføring i statistikk og bruk av statistiske analyser i kvantitative studier, samt bruk av digitale verktøy til innsamling og analyse av data. Det legges vekt på kunnskap om muligheter og begrensninger knyttet til slutninger basert på statistiske analyser. Forskningsetikk er et gjennomgående tema i emnet, for eksempel refleksjon over å drive FoU-arbeid med fokus på sårbare grupper av barn og unge. Studentene skal utvikle et analytisk og reflektert forhold til egen og andres forskning.
Fem studiepoeng av emnet er felles for alle grunnskolelærerstudenter. I denne fellesdelen tas det opp emner som er relevante for den forskende lærer: vitenskapsteori og metode, forskningsetikk, kildesøk/kildebruk og akademisk lesing og skriving.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten:
- ha inngående kunnskap om vitenskapsteori og metode med relevans for den forskende lærer
- ha inngående kunnskap om forskningsetikk, kildebruk og akademisk lesing og skriving
- ha grunnleggende forståelse av bruk og fortolkning av kvalitative og kvantitativ metode
- kunne vurdere muligheter og begrensninger knyttet til slutninger basert på statistiske analyser
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten:
- ha innsikt i og kunne anvende ulike forskningsmetoder som er relevante for klasseromsforskning/skoleforskning
- kunne bruke digitale søkeverktøy til å finne relevant forskningslitteratur og kritisk vurdere denne
- kunne vurdere valgte forskningsmetoder med hensyn til problemstilling, validitet og reliabilitet
- kunne gjennomføre deskriptive og induktive statistiske analyser uten bruk av programvare
- kunne tolke og kritisk analysere funn fra enkle kvalitative og kvantitative undersøkelser
- kunne vurdere forskningsetiske problemstillinger, særlig knyttet til sårbare grupper
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne på et avansert nivå bidra til forskningsinformert utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- kunne velge og planlegge analysestrategi for eget forskningsprosjekt
- kunne vise forståelse av metoder som danner grunnlag for måling, testing og utredning av spesifikke lærevansker
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen foregår som en kombinasjon av forelesninger og seminarundervisning. I forelesningene vektlegges det å utdype og tydeliggjøre tema fra pensum. I seminarundervisning legges det vekt på at studentene arbeider aktivt med case og forskningsrelevante problemstillinger. Denne delen av undervisningen skal forberede studenten til eget masterprosjekt. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer, fordelt med 130 timer på fellesemner og 270 timer på fagspesifikke emner.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Semesteroppgave. Nærmere informasjon i Canvas.
Gradert karakter.