Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Samfunnsmessige endringer medfører stadig nye utfordringer til pedagogisk arbeid i privat og offentlig sektor. Endringene må imøtekommes av en pedagogisk ekspertise som er kunnskapsbasert, analytisk, kritisk, kreativ, og i stand til å inngå i tverrprofesjonelle og virtuelle samarbeidsrelasjoner. Emnet har fokus på den praktiske utøvelsen av pedagogisk virksomhet i ulike yrkeskontekster. En særlig oppmerksomhet er viet pedagogisk veiledning som kunnskapsområde og som utøvelse.
I lys av profesjonsteori vil det settes søkelys på den pedagogiske fagkunnskapens egenart, på identitet og rolleutøvelse og på profesjonsetiske problemstillinger.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

  • kunne identifisere og kritisk drøfte sentrale pedagogiske begreper og problemstillinger innenfor fagområdene profesjonsteori, veiledning og etikk

  • kjenne til ulike tilnærminger til teori og praksis - med tilhørende implikasjoner for utformingen av pedagogisk arbeid og veiledning

  • kunne identifisere og kartlegge pedagogiske utviklings- og veiledningsbehov, samt artikulere implisitte etiske problemstillinger

  • være i stand til å gjenkjenne og begrepssette kvalitet i pedagogisk arbeid i ulike yrkessammenhenger

  • kunne drøfte didaktikkens funksjon i pedagogisk profesjonskunnskap

  • være i stand til å se nye muligheter og sammenhenger for utøvelsen av pedagogisk ekspertise i et fremtidig arbeidsmarked

  • være i stand til å formidle sin faglige ekspertise og kunne kommunisere denne i tverrprofesjonelle settinger og til allmennheten

Vilkår for å gå opp til eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:

  • En gruppeoppgave med muntlig presentasjon

  • Et individuelt refleksjonspaper

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, studentaktive seminarer.
Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.

Eksamen

Muntlig eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED416 – Profesjonsteori og pedagogisk profesjonskunnskap 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 09:03:41