Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

PED327

Innhold

Emnet fokuserer på undervisning og læring av yrkesspesifikke arbeidsoppgaver og funksjoner, og skal bidra til å utvikle studentens kompetanse når det gjelder planlegging, tilrettelegging, gjennomføring, vurdering, dokumentasjon og kritisk analyse av undervisning i eget yrkesfag/utdanningsprogram.

Studentene vil få innsikt i ulike aspekter ved læring, både kognitive faktorer og affektive faktorer, slik som motivasjon, holdninger, identitet og følelser.

Emnet skal gi studentene grunnlag for å undervise og veilede både i skolen og i tilknytning til opplæring i bedrift. Sentralt i emnet står lærings-, forsknings- og utviklingsarbeid. Profesjonskunnskap, innsikt i det yrkesdidaktiske og yrkespedagogiske feltet og forskning gir kompetanse til å forbedre egen praksis og skolens virksomhet, og drive systematisk forsknings- og utviklingsarbeid i skole og bedrift. Studentene skal utvikle sin profesjonsidentitet og få et godt grunnlag for å videreutvikle skolen som institusjon for danning og læring i et demokratisk og mangfoldig samfunn.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten:

  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv

  • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)

  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13.trinn)

FERDIGHETER

Studenten:

  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesdidaktisk/pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid

  • kan legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen

  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenking og innovasjon

  • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte, kolleger i skole og bedrift og andre aktuelle samarbeidspartnere

  • kan tilrettelegge og gjennomføre et profesjonsrettet FoU-prosjekt under veiledning

GENERELL KOMPETANSE

Studenten:

  • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv

  • innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over yrkesfaglige, profesjonsetiske, fag- og utdanningspolitiske spørsmål

  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • bestått praksis

  • godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen (minimum 80%)

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav:

  1. en sammensatt tekst som forberedelse til praksisperioden

  2. et mindre gruppearbeid

  3. godkjent tverrfaglig utviklingsprosjekt: Studentene skal gjennomføre et individuelt tverrfaglig utviklingsprosjekt som kombinerer pedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis. Arbeidet skal dokumenteres gjennom en skriftlig oppgave med et omfang på 3500 ord +/- 10%. Det vises til nærmere beskrivelse av FoU-arbeidet i egen instruks.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen bærer preg av varierte arbeidsformer. Eksempler på dette kan være forelesninger, seminarer, gruppearbeid, rollespill, samtale, refleksjon, presentasjoner, bruk av digitale verktøy, utarbeidelse av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til yrkesdidaktikk og lærerrollen står sentralt.

Studentene skal ha en aktiv rolle i egen læringsprosess. Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

I dette emnet skal studentene trene på profesjonsutøvelse og reflektere over og videreutvikle kunnskap og ferdigheter individuelt så vel som kollektivt. Dette fordrer faktisk deltakelse i undervisningen, og det er derfor krav om obligatorisk tilstedeværelse.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 800 arbeidstimer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen:

  • presentasjon av sentrale element i utviklingsprosjektet

  • eksaminasjon med utgangspunkt i utviklingsprosjektet og pensum

Gradert karakter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 21:02:12