Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

PED128, PED148, PED149 og PED150 eller 60 studiepoeng i tilsvarende pedagogiske emner.

Innhold

Emnet retter seg mot individuell veiledning i tilknytning til arbeid med ulike veiledningsformer i offentlig og privat næringsliv, helse- og sosialfeltet, organisasjoner, lag, institusjoner, skole osv. Emnet innebærer planlegging, gjennomføring og evaluering av èn til èn-veiledning, der en lærer å beskrive og benytte relevante modeller og metoder, drøfte og vurdere etiske dilemma og utfordringer, og utvikle egen faglige utøvelse. Studentene lærer å drøfte og vurdere veiledning i ulike kontekster med tanke på individuelle lærings-, endrings- og utviklingsprosesser. Emnet tar for seg sentrale teorier, tema og problemstillinger i tillegg til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet. Studentene får også trening i å formidle fagstoffet, kritisk drøfte faglige problemstillinger og bidra til utvikling av egen og medstudenters praksis

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • planlegge, gjennomføre og evaluere én til én-veiledning

  • beskrive og benytte ulike modeller og metoder innenfor individuell veiledning

  • drøfte og vurdere etiske dilemma og utfordringer knyttet til individuell veiledning i ulike kontekster

  • reflektere over egen faglig utøvelse, og justere denne under veiledning

  • drøfte bruk av veiledning i ulike kontekster med tanke på individuelle lærings-, endrings- og utviklingsprosesser

  • finne, vurdere og henvise til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet, og framstille dette muntlig og skriftlig slik at det belyser en aktuell problemstilling

Vilkår for å gå opp til eksamen

Bestått individuelle og gruppebaserte arbeidskrav

Deltakelse i praksisseminar med trening av ferdigheter i individuell veiledning.

For nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bestå av felles samlinger, basisgruppearbeid og skriftlig arbeid. Arbeidsmåtene ved fellessamlingene vil variere mellom forelesninger, veiledningsøvelser, ulike typer gruppearbeid, og praksisseminarer.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig kapasitet.

Eksamen

  • Individuell skriftlig rapport (40 %) Gradert karakter.

  • Individuell muntlig eksamen (60 %) Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED315 – Veiledningsteori og -metode I 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:04:05